Sävenäs lokstation sommaren 2014

Sävenäs lokstation juli 2014
Lok i vila utanför verkstaden

Rc4 1301, mygg och annat flygfä har mött sitt öde här

Rc4 1301, mygg och annat flygfä har mött sitt öde här

Re-loken har som bekant lämnat Norra stålpilen. Ibland ses de i mult i Södra stålpilen, men mest går de ensamma i godståg på västkustbanan, södra Sverige och till och med in i Norge stundom. Det finns så gott som alltid något eller några Re-lok på Sävenäs lokstation numera. Rm-loken är däremot borta (tidigare var Rm stationerade här, här)

Re 1436

Re 1436

Railpool 185 686. Syster till Re-loken, finns även de ibland bland Green Cargo-loken

Railpool 185 686. Syster till Re-loken, finns även de ibland bland Green Cargo-loken

Re 14

Re 1429

Re 14

Re 1434. Någon har ansträngt sig för att putsa fram litt och nr, men inte mer. Möjligen strålkastarna med.

Nog om Traxx-lok (vill du se flera av dessa, finns ett eget inlägg från Sävenäs med allehanda operatörers 185:or här)

T44 334 framför Re 1436. På T44 334 har man kostat på sig en diodlampa för det röda skenet, men ommålning... nej hon har inte ens blivit SJ-blå

T44 334 framför Re 1436. På T44 334 har man kostat på sig en diodlampa för det röda skenet, men ommålning… nej hon har inte ens blivit SJ-blå

Vanligast och talrikast är dock fortfarande Rc- och Rd2-lok.

Rc4 1301

Rc4 1301

Rc4 1278 framför Rd2 1032

Rc4 1278 framför Rd2 1032

Även SJ anlitar Euromaint på Sävenäs och ibland kommer tre svarta Rc-lok samtidigt hit. Idag bara Rc6 1344

Även SJ anlitar Euromaint på Sävenäs och ibland kommer tre svarta Rc-lok samtidigt hit. Idag bara Rc6 1344

De blåa Rc-loken blir allt färre, dels genom att Rc2 och Rc3 är borta, dels för att Rm inte längre syns här, dels för att Rc1 reduceras (Sävenäs växellok Rc1 1016 har ersatts av en lika blå Rc4 1177 och Rc1 1016 skrotas i Eskilstuna här) och även för att allt fler Rc4:or ställs av och då (hittills) bara blåa lok (avställda Rc4:or i Eskilstuna här)

Rc4

Rc4 1180

Postloken, numera enbart Rc4P, dvs 160-växlade Rc4:or, ses rätt frekvent här på Sävenäs också. Tidigare användes även Rc3 till posttåg och det finns ett rykte som säger att en Rd2 kan komma att växlas upp till Rd3. Det tillbakavisas rätt ihärdigt av Green Cargo som menar att man har tillräckligt med 160-lok.

Rc4P

Rc4P 1296

 

Rc4P 1322. Världens sista Rc4:a lok, då 1323 levererades som Rc5 och numera är Rc6.

Rc4P 1322. Världens sista Rc4:a lok, då 1323 levererades som Rc5 och numera är Rc6.

Rd2, Green Cargos stolthet. Finns i parti och minut och det känns som att det åtminstone går 12 på dussinet.

Rader med Rd2

Rader med Rd2… Rd2 1028 till vänster och Rd2 1128. Lägg märke till att det skiljer exakt 100 nummer mellan de loken

Rd2 1094 och Re 1428

Rd2 1094 och Re 1428

Rd2 1044

Rd2 1044

Re 1428 på Sävenäs, bredvid Rd2 1094

Re 1428 på Sävenäs, bredvid Rd2 1094

Nog för denna gång, men det kan säkert bli fler framledes.
Bakledes finns redan dessa

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s