Made in… vad är det värt för Dig?

Härom veckan var jag hos en optiker, där diskussion gick så långt att vi diskuterade i termer som ”hur mycket korrigerad jag var” och skalmarnas utformning. Skalm, förresten, vilket fult ord. Inte som en svordom alltså, bara ovackrert.

Jag ställde frågan var glasögonen tillverkades, för för mig är tillverkning viktig. Både ur kvalitetssynpunkt, arbetstillfällen, onödiga transporter och inte minst för min egen status. Jag skyltar ju hellre med Made in Germany än Made in China.

Optikern sade då, de görs i England. Inte utan en viss stolthet i rösten. England, borde inte det kännas bra? Åtminstone bättre än det gjorde?

Engelsmännen har vi ju att tacka både för malmbanan i Norrland och för FLJ, för vårt lands första ånglok, för Ford Consul, Vauxhall och Lotus. En gång i tiden världens största stormakt. Det är just det där, en gång i tiden, England känns lite mossigt, förlegat och efter helt enkelt. Får du samma känsla som jag? Den är inte negativ, men mer frågande, kan England fortfarande?

På tal om Made in Germany, idag svängde jag in till min lokale Volkswagenhandlare och fick mig en sådan där intetsägande nybilsbroschyr. På nya Passat. Då pratar vi inte ansiktslyftning utan helt ny konstruktion. Samma tekniska MQB-lösning som den lyckade Golf VII är byggd med. Det var ju inget säljaren kände till, men inget jag hade väntat mig att kunna diskutera med denne heller.

Förutom att Passaten ser riktigt bra ut kunde jag uthämta två utropstecken ur den annars så glättiga och torftiga broschyren:

bränsleförbrukning 0,54-0,41 (intervallet för törstigaste till snålaste varianten). Jösses, den kolossen! Jag är gammal nog att ha i ryggraden att det kunde finnas undermotoriserade varianter i programmet för att tillverkaren skulle kunna skryta med en låg förbrukning i modellen. 0,5 L/mil var ett sådant utropstecken men knappast några sådan såldes i verkligheten. Nej, de riktiga motorerna var deklarerade för över litern per mil!

Då kanske du tror att toppmotorerna ännu inte erbjuds i Sverige, Passat dyker som bekant inte upp hos svenska handlare förrän i november i år. Men där fick du tji, för det andra utropstecknet handlar om den nya motorn till Passat:
– 2.0 TDI biturbo. 240 hästkrafter och 0,54 blandad körning med DSG-låda. Vi talar om 120 literhästar ur en dieselmaskin för folket. Jag kan inte göra annat än imponeras och sukta.

Mer om att vårda varumärke här

Om vinstmaximering och kortsiktig ekonomi här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Tankar och ord och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

