Avreglering, falsklarm, ånglok och allt – BJs firar i Sunne

Säffle, helgen 18-20 juli 2014.
Sunne, samma helg.
Och järnvägen därikring.

BJs 90 axlar långa tåg står på stationen i Säffle. Sammanlagt fem timmars uppehåll på denna station med ånglok. Fem timmar som skulle ha varit fem minuter. Och detta är en konsekvens, som direkt drabbades oss, en konsekvens av dåligt genomförda avregleringar. Avregleringar som gjorts utan tillräcklig reglering. Låt mig förtydliga mig själv.

Säffle. Ångloken går sist i tågsettet, även om det lätt går att föreställa sig att detta är framåt. B3 130 närmast med B 1037 bakom

Säffle. Ångloken går sist i tågsettet, även om det lätt går att föreställa sig att detta är framåt. B3 130 närmast med B 1037 bakom

Ma 403 strax innan vila

Ma 403 strax innan vila

Fredagen så var BJs på transportresa från Göteborg till Sunne för att fira den värmländska järnvägen KFJ 100 år. Dragare var Ma 403 och sist i tåget gick B3 130 och B 1037, båda ångloken påeldade och med besättningar. Detta för att ånglok mår bäst av att inte dras fram, utan när de går för egen maskin. Det handlar om smörjning och belastning på lager, som skiljer sig åt om du kör själv eller blir dragen.

Därför gick ångloken på ”lättånga”, med minimalt pådrag, för att säkerställa smörjning, minimera slitage och bränsleåtgång. Det hela löpte på utan problem, med undantag för ett missöde (direkt här). Ett missöde som dock inte hade någon effekt på järnvägen eller omgivningen.

Allvarsamma miner på besättning och projektledare. Utgången var inte klar vid detta tillfälle.

Allvarsamma miner på besättning och projektledare. Utgången var inte klar vid detta tillfälle.

I Säffle blev det stopp från Fjärren, alltså Trafikverkets tågledningscentral. Skälet: tre bränder efter oss. Något som skulle visa sig inte vara sant i efterhand. På hemresan spanade ett helt tåg, från lokförare längst fram till aktiva medlemmar längs hela tågsettet. Ingen såg något spår efter brand. Och Räddningstjänsten i Säffle bekräftade det, de hade inte haft någon utryckning under fredagen!

Kvar i fredagen och frågan var om vi skulle få fortsätta. Efter samtal med Fjärren kom vi överens om att få fortsätta med tömda asklådor (det är ju härifrån som glöden riskerar att ramla ut från) och i 40 km/h. Det senare för att minska skakningarna som skulle kunna skaka ur glöd från asklådorna.

Därför blev vi kvarhållna i ytterligare ca tre timmar för att hitta en lucka i trafiken som passade vår nya fart.

Vi nådde Kil, och därmed luftledningens slut, när mörkret började falla. Härifrån var det tänkt att vi skulle låta de båda ångloken dra tåget till Sunne, men i löftet till Fjärren ingick att inte köra ångloken annat än försiktigt hela vägen.

Ingen luftledning efter  Kil, betydde att Ma 403 kopplades ifrån. Bakom Ma-loket en bit av tåget.

Ingen luftledning efter Kil, betydde att Ma 403 kopplades ifrån. Bakom Ma-loket en bit av tåget.

Därför var Tågab vänliga nog att på mycket kort varsel förse oss med T43 111. 111:an kopplades till när Ma 403 kopplades loss. Inte så kul att få åka bakom när det var tänkt att vi skulle få dra, men i vilket fall så var lyktorna på T43:an effektivare än ånglokens, så alltid något.

111:an kopplas till i Kil i skymningen

111:an kopplas till i Kil i skymningen

Vattentagning i Kil

Vattentagning i Kil

Sunne by midnight.

En stilla brasa i B 1037

En stilla brasa i B 1037

Nu återstod att växla isär vårt långa tåg så de reguljära motorvagnarna kunde komma förbi. Sunne har en lokal trafikklarerare och det var vår smala lycka att hon ställde upp och var kvar sent för vår skulle. Annars hade vi inte kunnat lägga om växlar på stationen och därmed inte kunnat växla iordning. Så stort tack till henne, att hon tog det initiativet och ansvaret och stannade.

Utställningsvagnarna med modelljärnvägen på ett spår, våra personalvagnar – restaurang, sov och elverk – på ett annat, resandetåget för morgondagen framför utställningståget, och så ångloken och kolvagnen på ett eget.

B 1037 har just ankommit Sunne på natten, här är kranen till sotaren som stängs över natten för att spara på trycket i pannan

B 1037 har just ankommit Sunne på natten, här är kranen till sotaren som stängs över natten för att spara på trycket i pannan

Ångloken ja, de är inte heller bara att lämna. Kranar och ventiler stängdes, sotaren lika så och på skorstenarna lades huvar för att bibehålla så mycket värme som möjligt i pannorna. Vattenslangar rullades fram för att fylla tendrarna fulla innan avgång imorgon. Dagen slutade med en dusch under avtappnings-kranen på tendern till B 1037. Uppstigning knappt 4 timmar senare väntade.

SOS Alarm sägs ha avreglerats och tjänsten har upphandlats. Principen om konkurrensutsättning och privata aktörer jämfört med en statligt driven verksamhet kan man ha åsikter om, men felet som görs vid avregleringen ligger hos beslutsfattarna och deras byråkrater och utredare. Avregleringen är helt enkelt inte nog reglerad.

De nya aktörerna måste ha tydliga spelregler och direktiv. Tyvärr finns ofta saker och göromål som den gamla statliga monopolinstitutionen utförde, för att verksamheten skulle fungera bra i alla lägen, och när den glöms bort och inte specificeras och kravställs till de nya aktörerna, så utgår dessa. Och vips fungerar allt sämre. För hos de nya aktörerna sitter ekonomer och aktieägare, som vrider på alla förutsättningar och ser var det går att spara, allt för att få en högre vinst till sig själv. Samhällets funktion och välmående är helt betydelselöst (mer om kortsiktig ekonomi här).

Maskineri på B3 130

Maskineri på B3 130

Så avregleringen i sig är inte problemet, problemet ligger hos de som inte klarar av att ta fram alla förutsättningar för en verksamhet och sedan kravställa på ett säkert sätt.

I detta specifika fall kan det ha gått till på följande vis. Folk har alldeles för lätt till kommunikation, känner röklukt, vill visa sig duktiga och ringer larmnumret.

Personen som tar emot samtalet behöver då förvissa sig om flera saker, tex om eld setts. I detta fall nej, det var ju ingen brand. Det var ju bara någon som känt röklukt. Men om denne inte klarar av att ställa rätt motfrågor och skaffa sig tillräcklig information, då skickas brandkåren ut, i onödan.

BJ B3 130 i Sunne inför en hel dags intensiv trafik

BJ B3 130 i Sunne inför en hel dags intensiv trafik

Nu var det ju inte så i detta fall, eftersom brandkåren i Säffle inte hade ryckt ut. Men på något sätt hade ändå Trafikverket fått för sig att det brann. Kanske har jag fel i min kritik om avregleringsproblematiken och bör Trafikverket själva istället avregleras…

Nästa incitament för att vi och våra ånglok faktiskt inte tänt eld kom under lördagen, då vi trafikerade Sunne-trakten oavbrutet från 9 på morgonen till sex på kvällen, enbart med ånglok.

B 1037 i vid en av dagens ändstationenr - Bäckebron

B 1037 i vid en av dagens ändstationenr – Bäckebron

Tidtabellen var inte satt för museal uppvisning utan så som en tidtabell hade sett ut på tiden det begav sig. Det vill säga, vi fick elda rätt hårt.

Trafiken körde vi genom ett snustorrt Värmland, inte minst genom ett kalhygge med torra granruskor på hela ytan. Och inte en enda brand åstadkom vi på hela dagen!

Sminkad eldare? Dras ångloket av diesellok? Är solen en glödlampa? Allting är äkta vara när BJs är ute, således är det ångloken som drar, ångloken eldas, ångloken gör oss smutsiga. Och lyckliga. Solen var väldigt varm denna helg till råga på allt.

Sminkad eldare? Dras ångloket av diesellok? Är solen en glödlampa? Allting är äkta vara när BJs är ute, således är det ångloken som drar, ångloken eldas, ångloken gör oss smutsiga. Och lyckliga. Solen var väldigt varm denna helg till råga på allt.

Visserligen vattnade vi asklådorna på ångloken så att publiken trodde att loken läckte.

På tal om åskådare. Jag fick den ärliga frågan om vi var sminkade. Uppenbarligen trodde hon att något var fejk i showen, för i hennes värld måtte det vara omöjligt att frivilligt bli så smutsigt.

Fortsättning följer, då handlar det mer om själv jubileumslördagen och hemresan

Tills dess, titta gärna till förberedelserna av de båda ångloken på Sävenäs ångloksstall:

Provtryckning, del 1
Provtryckning, del 2
Fyrbox och roster
Arbeten på B3 130 från slaggraven

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg, Tankar och ord och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s