Kroken i genomskärning

”Hur mycket har du i kroken?”
Frågan ovan är riktat till lokförare.
Den syftar till hur mycket vagnarna efter loket väger.
Ju mer desto manligare, förstås.

B 1037 med några personvagnar i kroken

B 1037 med några personvagnar i kroken

Hur mycket har man då i kroken? Vad är ett rimligt svar?
Ett vanligt, någorlunda rejält godståg väger gärna in på 1500 ton.
1500 ton klara både Rc, Rd2 och givetvis Ma.
Sedan beror det på alla andra parametrar, hur backigt det är etc.

Ett persontåg väger sällan mer än 500 ton.

Kroken på B 1037 sedd rakt framifrån, tillsammans med kopplet

Kroken på B 1037 sedd rakt framifrån, tillsammans med kopplet

Det finns berättelser om malmtåg från Grängesberg som vägts in på över 3000 ton i Oxelösund, dragna av enkla Ma-lok. TGOJ-personal vittnar om hur Ma-loken skakade och vibrerade av kraft, när det var tungt i kroken och man gav på för fullt.

Tittar vi till ånglokstiden, så är R-loken Sveriges starkaste ånglok, även om TGOJ-vänner hemsk gärna vill utnämna turbinloken till de starkaste. Dessa lok drog runt 2000 ton, R-loket med marginalerna på sin sida. Det sägs att kroken på ett M3t-lok rätade ut sig när TGOJ provade med 2200 bakom ett av turbinloken.

Så tillbaka till kroken.
Det är lätt att få för sig att den är en krok bultad i buffertbalken med två bultar. Det är så det ser ut framifrån.

Kroken i genomskärning, dessutom liggandes upp och ned.

Kroken i genomskärning, dessutom liggandes upp och ned.

Men de två småbultarna som syns från utsidan är mer för att hålla den på plats. Kroken har en egen balk inne i ramverket som den sitter fast i och är även fjädrande, för att minska på slitaget vid ryck.

Så min fråga till alla lokförare som läser detta – hur mycket har du haft som mest i kroken? Skriv gärna i kommentarsfältet ned. Skryt gärna med dina bedrifter.

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Kroken i genomskärning

  1. Kenta skriver:

    Hörsägen kanske med var med bild

    ”Det häftigaste jag vet är 5 500 ton på kroken och koppelstångslok”

    Sedan bild på lokförare en relativt ung tjej och ganska späd

    Ljuv musik i mina öron :)

    Kenta

    Ps kan ha missat vikten Iofs ointressant – saknar vikt i sammanhanget ;) Ds

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s