Loktåg och restaurangvagnar en halvtimme på Stockholm C

En helt vanlig, härlig måndag.
Centralstation.
Väntan på avgång och enbart mobilkamera.

Lokdragna tåg och restaurangvagnar har en sak gemensamt – deras existens är hotad.

Lyckligtvis kändes det inte så denna dag. I väntan på mitt tåg hann jag med att se tre tåg mer restaurangvagn samt ytterligare ett med servering (en BFS9C i Dalpilen) borträknat serveringsvagnarna i ett otal X2000.

20140818-160332.jpg
Blå Tåget med kvinnlig lokförare som fick motion genom att gå längs med tåget och stänga dörrarna. Ett medvetet sätt från arbetsgivaren att främja hälsa i ett annars stillasittande jobb? Dragare var Siemens Vectron 193 922. En sak som slog mig här var bristen på sidorutor för lokföraren på Vectronen. Jämför med Taurus, Rc, Ma och alla?!
Med i detta tåg givetvis den tyska restaurangvagnen (läs mer ombord på den här).

Omnämnda Dalpilen hade förstås ett svart Rc-lok längst fram. Den sista Blue-X-Rc:n målades som bekant svart för några månader sedan (här). Två vagnar var dock fortfarande Blue-X. Serveringsvagns BFS9C i riktigt luggsliten målning. Väntar sannolikt på ombyggnad.

20140818-161055.jpg
Rc6 1390 med destination Falun.

Och medan jag stod och tog den bilden smet nästa loktåg in, Rc6 1393 södergående. Men här var det inte loket som var intressantast utan RB7:an. RB7 5301 är märkt från topp till tå med ”Bistro” i rött och ”Lek” i turkost.

20140818-161506.jpg
Så det blev en rask promenad efter det tåget och jag kom till insikt hur illa Cst är som fotoplats: folk överallt, skumt inne under tak och kraftiga skuggor ute i solen. Perronger och pelare som skymmer. Svårt att få distans till objektet, oftast är man mitt inpå det.

20140818-161800.jpg

20140818-161904.jpgRc6 1393, med en A11 i Blue-X närmast sig.

20140818-161944.jpg

Här luktade det plötsligt och oväntat ånglok! Jag fortsatte perrongen ut för att om möjligt få någon överblick, men det var falsklarm. Stenkolsröken kom från någon ångbåt vid fjärden.

Istället vände jag åter och Rc6 1414 gled in och ställde sig sida vid sidan med Norrköpingståget med Rc6 1420. Inget av dessa tåg med rullande restaurang dock.

20140818-162426.jpg

På andra sidan perrongen påannonserades Snälltåget. Snart kom Hector Rails 242 503 Balboa dragandes med några äldre vagnar, där en blå R7 utmärkte sig i mängden.

20140818-162937.jpg

20140818-163015.jpg

20140818-163046.jpg

Taurus-loket från Siemens Krauss Maffei, kopplades loss för rundgången och strömavtagarna växlades.

20140818-163603.jpg

Så ramlade en Uppsalapendel in med Rc6 1372 i ena änden.

20140818-164204.jpg

Och till sist flyttade sig Rc6 1414 så att jag fick en bättre bild på Rc6 1420, som strax lämnade spår 10, för att ge plats för mitt tåg, som dock var en X40 med kaffeautomat. Den avbildas inte här.

20140818-164346.jpg

10 min på Uppsala C här med Hectorrail  och här med mätvagnen

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s