Service på Passat B6 2.0 FSI – steg-för-steg i bild

Service. Oljebyte. Livsviktigt för din bil.

Mest en massa kontrollpunkter och byte av olja och diverse filter.

Här har jag sammanställt hur jag gjorde på min VW Passat -06 2.0 FSI (B6 och 3C kallad), vilka verktyg som är nyttiga, vad det kostade mig och hur lång tid det tog. Kanske kan det hjälpa Dig som med.

Byten:

  • Motorolja – FSI-motorer är som vilken hyggligt modern motor som helst och mår bäst av olja av bästa kvalitet, men är inte jättekinkiga. Jag valde Mobile 1 5W-50, 4 liter helsyntetisk Peak Life, pris 299,-.
  • Oljefilter – Snåla inte med det. Valet föll på Österrikiska Mahle (samarbetspartner till Scuderia Ferrari). Pris 239,-
  • Luftfilter – Valet föll på Bosch. Pris 229,-
  • Bränslefilter – Sitter i tanken och ingår inte i service, dvs behöver inte bytas
  • Kupéfilter – dessa hoppade jag över denna gång
Bromsvätskebehållaren sitter nära torpedväggen i motorutrymmer

Bromsvätskebehållaren sitter nära torpedväggen i motorutrymmer

Vartannat år ska bromsvätska även bytas. Operationen är universal och oberoende av märke och modell, se inlägg här för utförlig beskrivning

Observera att min bil är manuell. Kör du med DSG-dubbelkopplingslåda ska du även byta olja och oljefilter till den.

Kontroll:

  • Växellådsolja nivå (manuell låda)
  • Kylvätskenivå
  • Drivknutsdamasker
  • Däcken, mönsterdjup och slitage
  • Läckage från drivlina och avgasrör
  • Torkarblad och spolarvätskenivå
  • Funktionskontroll på alla funktioner i bilen. Använd gärna VAG.COM och plugga in din laptop till bilens dator för att läsa av felkoder.

Verktyg:

  • Domkraft
  • Pallbock
  • Spärrskaft
  • Förlängare
  • 36 mm-hylsa
  • 19 mm blocknyckel (alt. hylsa med T-handtag)
  • bitshylsa
  • Torxbits T20
  • XZNbits 8
  • Ph-bits (bits för ”stjärnskruv”)
  • Stor, plattskruvmejsel
  • Skruvdragare (behövs inte, men gör det hela snabbt och smidigt)
  • VAG.COM (du kan göra nödvändig service utan den, men inte läsa av felkoder)

Så här gjorde jag.

1. Hissa upp bilen fram och ställ under en pallbock och öppna motorhuven.

2. Vi börjar med luftfiltret. Dels för att det är lätt och du får gott självförtroende av att lyckas, dels för att det gamla filtret är bra att lägga oljiga saker på sedan.

Luftfilterboxen sedd rakt uppifrån, sitter till höger i motorutrymmer (i bilens färdriktning)

3a. Luftfilterboxen sedd rakt uppifrån, sitter till höger i motorutrymmer (i bilens färdriktning)

3a. Skruva loss de 4 skruvarna som håller locket på luftfilterboxen. Vanlig stjärnmejsel. Användskruvdragare så går det blixtsnabbt, men skruvarna behöver inte tas ur helt, låt de sitta kvar. Lyft bort kåpan.

3b. Luftfiltret fixeras av ännu en skruv.

3b. Luftfiltret fixeras av ännu en skruv.

3b. Filtret exponerat men hålls fortfarande med en stjärnskruv. Skruva upp den, tag bort hållaren som nu är lös och lyft ur filtret. Gör rent på insidan av luftfilterboxen. Dammsugare och/eller fuktig trasa.
3c. Lägg i nytt luftfilter
3d. Skruva åt skruvarna som håller luftfilterboxen.

Avtappningspluggen, vanlig 19 mm sexkant, på baksidan av motorns oljetråg, sitter lättåtkomlig och inte täckt av kåpan under motorn.

Avtappningspluggen, vanlig 19 mm sexkant, på baksidan av motorns oljetråg, sitter lättåtkomlig och inte täckt av kåpan under motorn.

4. Oljebyte.

Låt oss nu hissa upp bilen så pass att du kan komma in under den, för motorn är delvis gömd under en kåpa undertill. Jag hissade upp bilen på ena sidan, precis så mycket att jag fick in en pallbock under vänster, bakre länkarmsinfästning till framvagnen.

Först trodde jag Volkswagens tekniker gjort något riktigt smart för att underlätta för servicen, nämligen att plastkåpan inte täckte dräneringspluggen på oljetråget. Vilket den inte gör, men det var inte smart! För kåpan täcker nämligen oljefiltret och det har fått konsekvenser… vi kommer till det.

Kikar man in under kåpan, framåt i färdriktningen ser man oljefilterhuset och att det inte går att nå det med mindre än att ta bort kåpan. "Jag byter det nästa gång..." verkar ha legat till hands allt för många gånger

Kikar man in under kåpan, framåt i färdriktningen ser man oljefilterhuset och att det inte går att nå det med mindre än att ta bort kåpan. ”Jag byter det nästa gång…” verkar ha legat till hands allt för många gånger

4a. Töm motorn på olja. Öppna oljetråget bottenplugg på baksidan av motorn med en 19 mm sexkant (blocknyckel eller hylsa). Ställ under ett uppsamlingskärl.

4b. Oljefiltret är av insatstyp och sitter i ett oljefilterhus som dräneras och tas ned, men för att komma åt det måste vi ta ned skyddskåpan under bilen.

Vi hasar in under bilen och skruvar undan de nio Torx T20 som håller skyddskåpan, som sedan dras bakåt och tas ned.

Täckkåpan under motorn sitter med 9 st Torx T20. Använd skruvdragare går det fort. Drag kåpan sedan rakt bakåt.

4b. Täckkåpan under motorn sitter med 9 st Torx T20. Använd skruvdragare går det fort. Drag kåpan sedan rakt bakåt.

4c. Oljefilterhuset är placerat precis framför motorn, i nederkant. Först finns en gängas skyddskåpa som täcker avtappningen. Öppnas med polygrip.

4d. En bakelitbrun ”plopp” stirrar på oss inne i oljefilterhuset. Tryck den försiktigt uppåt med en skruvmejsel, så dräneras oljefiltret. Tänk på att ha ett uppsamlingskärl under.

4c-d. Skruva bort skyddskåpan längst ned på oljefilterhuset och dränera så oljefilterhuset innan det skruvas dän. Tryck den bruna ploppen försiktigt uppåt.

4c-d. Skruva bort skyddskåpan längst ned på oljefilterhuset och dränera så oljefilterhuset innan det skruvas dän. Tryck den bruna ploppen försiktigt uppåt.

Nytt filter monterat i oljefilterhuset. Det var länge sedan någon bytte det gamla, som är både tämligen tätt och deformerat.

4f. Nytt filter monterat i oljefilterhuset. Det var länge sedan någon bytte det gamla, som är både tämligen tätt och deformerat. Så går det när oljebyte är enkelt och filterbyte svårt.

4e. Skruv nu ned oljefilterhuset, hylsa 36 mm.

4f. Tag ur gamla oljefiltret från huset, sitter bara tryckt på plats. Sätt tillbaka ”ploppen” som du dränerade huset med, och sätt i det nya filtret. Du fick med en ny packning som du sätter på oljefilterhuset efter att ha tagit bort den gamla.

4g. Sätt tillbaka nya oljefiltret med locket och drag åt, rätt hårt. Momentet står faktiskt på locket om du använder momentnyckel. Det går bra utan momentnyckel.

4h. Skruva tillbaka skyddet för avtappningen, för hand.

4i. Nu har nog oljan runnit ur motorn. Kontrollera kopparpackningen som sitter på oljepluggen. Normalt sett går den att återanvända. Skruva tillbaka oljeavtappningspluggen och drag åt.

Bilen bör stå horisontalt när oljenivån i växellådan kontrolleras, vilket görs underifrån, genom att öppna en XZN-skruv. Det ska då droppa från hålet. Notera även VW-inskriptionen :)

Bilen bör stå horisontalt när oljenivån i växellådan kontrolleras, vilket görs underifrån, genom att öppna en XZN-skruv. Det ska då droppa från hålet. Notera även VW-inskriptionen :)

5. Växellådsolja. Den behöver inte bytas på manuella bilar, men kontrollera nivån så den inte läckt. Observera att nu kan inte ha bilen lutande för att kontrollera detta. Bilen måste stå någorlunda horisontellt.

5a. Inspektionspluggen till växellådsoljan sitter på framsidan på växellådan och öppnas med en XZN-bit, storlek 8.

5b. Står bilen horisontellt ska det nu komma några droppar ur detta hål. Är bilen höjd framtill kommer det inget, även om nivån är rätt. Står bilen i utförsbacke kommer det massor med olja, även om den inte är överfylld. Se till att bilen står horisontellt. Dra åt igen, fyll på om det saknas olja.

5c. Dra åt igen, fyll på om det saknas olja.

6. Passa på att kontrollera för ev. läckage från motor, låda, packningar, slangar, kylare och avgasrör.

7a. Skruva tillbaka plastkåpan under motorn nu.
7b. Vi passar även på att hissa ned bilen nu, så blir det lättare i motorutrymmet, som rymmer resten av jobbet.

8. Fyll på motorolja. 4 liter.

9. Bränslefilter. 2.0 FSI har bensinfiltret i tanken och byts inte vid service! Skönt, vad!?

10. Kontrollera

  • Oljenivån på oljestickan
  • Kylarvätskenivån
  • Spolarvätskenivån
  • Läckage från slangar i motorutrymmet
  • Torkarbladens beskaffenhet
  • Däckens mönster och ev. snett slitage. Däcktrycket kontrollerar du regelbundet ändå, så det kan du hoppa över.

11. Har du en VAG.COM pluggar du in den till bilen och läs av ev. felkoder. Men att åtgärda dessa handlar normalt sett om reparation och denna service omfattar inte det.

14. Provkör.

15. Nollställ serviceintervallet. Det görs lättast med knappen under varvräknaren med en blocknyckel på.

16. Anteckna mätarställning och vad du gjort i serviceboken.

Klart! Nu vet du att allt viktigt är gjort på Din bil. Känns inte det tryggt?

Detta kostade mig ca 1000 kr i material och tog mig mindre än en timme att göra. Och då hade jag även kamera med mig och dokumenterade för att skriva detta inlägg.

Räkna på en och en halv timmar om du inte gjort det förut, men allt beror förstås på hur van du är att skruva också. Men svårt skulle jag inte säga att det är.

Nu när vi bytt olja kanske Du även är intresserad av oljans magi och hemligheter här

Varför heter det oktan och varför kräver FSI:n 98 oktan? Läs mer här

Andra mektips och bilerfarenheter är samlade här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Mina bilar och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Service på Passat B6 2.0 FSI – steg-för-steg i bild

  1. Pär Lindström skriver:

    Hej !
    Mycket tack för en väldigt bra bruksanvisning för service av en bil som min en Passat C3 -06 !
    Men jag undrar om du kan visa, berätta, något om hur man lagar vindrutetorkare fram ?
    De har inte lagt av som som jag har läst att de saktar in och sedan slutar.
    Säkringen är hel F22 om jag har läst rätt samt att om jag hjälper till med handen så går det sakta.
    Min vän som kan mer om bilar har kollat och säger att det inte är länkarmar eller motor ?
    Vad söker jag då ?
    Mvh
    Pär

    • DonDoc skriver:

      Hej Pär, kul att du uppskattar inlägget!

      Jag kommer sannolikt inte att göra ett sådant inlägg som du frågar efter, då jag varken har det problemet eller den bilen kvar.
      Men,
      sålänge torkaren rör sig är säkringen hel
      jag skulle säga att endera så kärvar något, eller så får motorn till torkaren för lite ström.

      På min Golf MK1 – som hade precis ditt symptom – var det ärg på splinen som går genom plåten och som själva torkaren sitter fast i. Det gjorde att den bromsades i sin roterande rörelse och torkaren gick långsamt. På slutet inte utan hjälp. Vill minnas att jag löste det med rostlösare och motionering av torkarna.

      Hoppas något kan hjälpa dig vidare!

      • Pär Lindström skriver:

        Hej !
        Tack så mycket för ditt svar och hoppas att något av detta löser mitt problem.
        Inte så kul att inte ha vindrutetorkare denna sommar :)
        Mvh
        Pär

  2. Hämez skriver:

    Skit bra manual!
    Tack för hjälpen!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s