TGOJ idag – avställt, skrotat och till salu

Det går att vända på det mesta.
Idag väljer jag att visa en nedslående variant av TGOJ-resterna i Eskilstuna, aug 2014.

Gamla lokstallet. En avställd Z70 704, ett par Rc1-boggier och inne bakom port 7, en avställd V11 712.

Gamla lokstallet. En avställd Z70 704, ett par Rc1-boggier och inne bakom port 7, en avställd V11 711.

Z70 och Z65 har som bekant tagit ur Green Cargos bruk sedan dödsolyckan med en Z70 i Sundssvall. En hjulaxelbrast till följd av en spricka, loket spårade ur och kastade sig över växlaren. Nu är lokomotorerna avställda och till salu.

Z70 704

Z70 724

Z65 511 med bleknad TGOJ Trafik-logga har gjort sitt

Z65 511 med bleknad TGOJ Trafik-logga har gjort sitt

Rc1 har skrotat i stort antal, om man ser till den lilla population som Rc1 var från början (här). Boggierna är dock universiella och kan användas till Green Cargos Rc4 och Rd2. Därför går det att hitta lösa Rc-boggier lite här och var i Eskilstuna.

V11 var uppskattade lok, men det var uddalok och kanske framför allt så var det TGOJ-lok. Green Cargo förvisade dessa till avställning och försäljning (här). Båda loken förvaras omsorgsfullt under tak i väntan på nytt liv.

V11 711 bakom stallport 1

V11 711 bakom stallport 1

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s