Lok vid TGOJ-verkstaden

TGOJ Eskilstuna
2014 – aug – 20+21

Rd2 1093 anländer till verkstaden.

Rd2 1093 anländer till verkstaden.

Z4 12 vid nedre lokstallet

Z4 12 vid nedre lokstallet

Nog märks det att Eskilstuna lokstation kommer att läggas ned (här). Det är redan mycket färre med driftlok här. Verkstaden är dock än så länge i full gång och lok kommer hit för underhåll, reparationer, ombyggnad, långtidsförvaring eller skrot.

Rd2 1076 och Rd2 1093 tillsammans med TGOJ Z6 41 utan för TGOJ-verkstaden

Rd2 1093 och Rd2 1087 tillsammans med TGOJ Z6 41 utan för TGOJ-verkstaden

En trippel med Rc4 1311, Rd2 1104 och en okänd Rd2, som strax efter bilden togs jagade vidare mot Kungsör och bortåt

En trippel med Rc4 1311, Rd2 1104 och en okänd Rd2, som strax efter bilden togs jagade vidare mot Kungsör och bortåt

Mer TGOJ blir det sällan i dessa dagar, T44 317 och Ma 404

Mer TGOJ blir det sällan i dessa dagar, T44 317 och Ma 404

Mer TGOJ var det när dessa bilder togs (här)

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Lok vid TGOJ-verkstaden

  1. Jona skriver:

    Är denna verkstad ägd av ett privat företag? Om ja är det för att man har verkstad på annat håll man lägger ner.

    Jag brukar inte vara största fan av privatisering, men om inte anat, borde den inte bli eget företag och kunna drivas med vinst.
    Lokverkstäder har vi väl inte allt för gott om.

    Örebro, Luleå, Nässjö Kristinehamn finns det en verkstad i alla fall, men Eskilstuna borde ligga tillräckligt strategiskt för att kunna få finnas kvar själv.
    Verkar ju inte som om man inte har jobb i alla fall.

    /Jona

    • DonDoc skriver:

      Verkstaden i Eskilstuna var länge privat, det var ju högborgen för TGOJ. På 80-talet hamnade TGOJ som dotterbolag till SJ och efter uppdelningen av SJ, under Green Cargo.
      2012 slukade Green Cargo sitt dotterbolag TGOJ inklusive verkstaden i Eskilstuna.
      Därmed har Green Cargo en egen verkstad (övriga, tex Göteborg, Örebro och Hagalund äga av Euromaint).

      Men Green Cargo är ett aktiebolag som ägs av svenska staten. Så på så sätt är verkstaden i Eskilstuna statlig.

      Jag delar inte din uppfattning om att de har lite att göra, men jag kanske har fått det att framstå så genom vissa inlägg. Jag tror absolut att verkstaden skulle klara sig som eget företag, om det skulle bli aktuellt. Mvh /Tobias

  2. Jona skriver:

    Skrev otydligt. Menar precis som du att dom verkar ha mycket å göra så den borde fungera som privat fristående firma.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s