SJ-rött på MJ – Dm vs Ma / Roco vs Jeco

Sommar är sällan MJ-tider, men nu är det september och därmed kalendarisk höst, varför det torde vara läge för att ta fram några klenoder och njuta av dessa.

På senare tid har himlen verkligen öppnat sig vad det gäller svenska modeller. Trix/Märklin, Roco, Jeco och inte minst NMJ och nu snart även Brimalm bidrar till ett sällan skådat utbud.

Ma 832 från Jeco med Dm 836-837 från Roco

Ma 832 från Jeco med Dm 836-837 från Roco

I mitt huvud kommer jag spontant att tänka på:

  • Dm3 från både Roco och Trix, dessutom i flera olika utföranden
  • Dm och norska systern El12 från Roco och Trix och tillverkarna väljer olika utföranden,
  • Roco ett äldre, Trix ett nyare
  • Da från Roco
  • Du från Jeco och snart Brimalm
  • Rc-lok i allehanda standard- och specialmålningar, mest från Roco men även från Trix
  • Hg från Jeco
  • Ma från Jeco i många målningar
  • T44 från Trix, flera målningar
  • och inte minst TGOJ M3b från NMJ, samtliga individer

Listan går garanterat att förlängas och göras mer detaljerad.

När Jeco presenterade en ny omgång Ma-lok i sina allra sista utförande bokade jag ett exemplar (här) och passade även på att inhandla systern Ma 832, som du ser på bilderna. En fin modell, även om jag tycker att backspeglar skulle vara monterat och klart. Visst förstår jag risken att de böjs i förpackningen, men risken är ännu större att de aldrig monteras (av mig).

Sedan får man vara lite försiktig med ekonomin.
Som du ser i listan är det inga problem att få habegär.

Rocos Dm.

Rocos Dm.

Två nyanser av brunt! SJ röd 92, som båda loken var målade med, avbildas mycket olika på modellerna. Var och en för sig känns det helt autentiska. Bredvid varandra förstår man att något är mer rätt än den andra. Fast hur var det på riktigt? Så en nymålad likadan ut som en oxiderad och smutsig? Givetvis inte. Och hela spektrumet fanns, även om tonvikten ofta låg åt det smutsiga…

Men när priskrig utbröt på Rocos Dm var det bara att slå tid. Modellen är en ”one-off”, dvs den tillverkas i en upplaga och sedan inte mer och inte år ut och år in. Krasst sett har man dessutom då köpt två lok, båda delarna driver med varsina motorer, precis som i verkligheten.

Dm dök upp nära mig på 80-talet, när de som inte fått en Dm3-enhet inopererad mellan loken, flyttades från malmtrafiken i norr, till Borlänge, för att främst dra timmer. Ett mäktigt lok, som givetvis gjorde intryck på en yngling.

Jag kom dock aldrig Dm riktigt in på livet. Det närmaste jag kom var när jag hade prao på lokverkstaden i Borlänge. Min handledare lovade att ta med mig upp i några lok och göra en repa på bangården, ett löfte han höll. En Dm stod inne, men innan vi hann dit, for strömavtagaren upp och loket försvann ut i drift.

Jag minns att jag kommenterade att det var synd att vi missat Dm:en. Det tyckte inte min handledare, som avfärdade loket som obekvämt, med koppelstängerna som fick loket att vagga fram. Det var inget som störde mina drömmar.

2 varianter av SJ-röd. 2 varianter av timmerdragare

2 varianter av SJ-röd. 2 varianter av timmerdragare

När Grängesgruvan lades ned 1990 och TGOJ fick köpte SJs Ma-lok 1991, blev det dessa som ersatte Dm-loken i timmer trafiken runt om i Dalarna.

Idag har TGOJ ätits upp av Green Cargo (här) och Rush Rail har tagit över dessa timmertransporter, med svarta 185-lok (här). Längre i norr är det vanligt med 142-lok och Hector rail som timmertågsdragare.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Modelljärnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s