SJ liggvagnståg i vila 2014 i Eskilstuna

SJ har ett par uppställningsspår i Eskilstuna, där tågen mellan Et och Stockholm ställs upp ibland. Både loktåg, med en 1300-serie Rc6 i ena änden och manövervagn i andra, och dubbeldäckare står att finna här.

Men denna dag, 140829, var det inget sådant tåg som stod där, utan ett liggvagnståg med en 1400-serie-Rc6 förspänd. Hela tågsettet svart.

Rc6 1410 med fyra liggvagnar i Eskilstuna

Rc6 1410 med fyra liggvagnar i Eskilstuna

BC2DE 3800 närmast loket

BC2DE 3800 närmast loket

BC2DE 3518

BC2DE 3518

BC2DE 3970

BC2DE 3970

BC2DE 3971 sist i tågsettet

BC2DE 3971 sist i tågsettet

Vagnarna såg fräscha ut även på insidan, åtminstone sett utifrån, men sannolikt har de fått en helrenovering och inte bara målats svarta. BC2:orna är en 60-talsprodukt och tillägget ”D” i litterat stod åtminstone förr i tiden för att vagnen fick köras till Berlin (D som i Tyskland).

Andra tåg i Eskilstuna t.ex. här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till SJ liggvagnståg i vila 2014 i Eskilstuna

  1. Kenta skriver:

    Loktågen för persontåg är väl snart ett minne blott!!!

    Det byggdes 3 st AFM7, manövervagnar!
    SJAB bör tänka så här…..
    Då de avvecklas SKALL adressen vara Sjvm, för max 1 SEK inkl transport
    Då lok avvecklas bör ju några Rc lok med SMS för t.ex. 1 SEK inkl transport
    vidarebefordras till just sjvm.

    Inte för jag anser konceptet vara vackert…. men unikt

    Jäklar har redan börjat med julklappsönskelistan märker jag :)

    Kenta numera mer än tokig ;)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s