TGOJ Eskilstuna
9/9-2014
Regnet hänger i luften
Liksom ödet för svenska elektrolok
Rc1 1014 har sedan tidigare kommit till verkstaden (här), men står kvar på samma ställe.
Samtidigt säger säkra källor att Rc1 1021 också anlänt hit. Loket fanns inte att skåda, kanske är det intaget på dolt spår i verkstaden. Lika säkra källor gör gällande att samtliga Rc1:or nu ska skrotas, samt att flera Rc4:or ska ställas av.
En Rc4:a som dock är på väg ut i jobb är Rc4 1179, och som precis fått växlingskoppel monterat (här). Loket gick som andra lok bakom Rd2 1085 i ett blandat godståg. Kanske destination Hallsbergs rangerbangård, eftersom de precis berövats på sin Rc1 1018, som gick direkt in i verkstad, trots att loket kom dit efter Rc1 1014.
Rc1:orna kommer att klippas ned (här) efter att de töms på reservdelar. Men vart tar alla delar vägen? Jo, på några av de stickspår som inte används i växlingen längre (Eskilstuna lokstation ska ju läggas ned till årsskiftet och redan nu är trafiken starkt reducerad, läs mer här) så står dubbla rader av avställda Hbis andra H-vagnsderivat – täckta godsvagnar som numera är omoderna – som utgör Rc-delsförråd.
Följ illgärningarna här på Absolutman när Green Cargo skriver i Sveriges ellokshistoria.
Vad kostar en RC1’a ifall man skulle vilja köpa en?
Om det nu går att köpa/rädda något undan saxen, alltså att ha som nostalgi, museie och hobbylok.
Hahahaha
Tanken slog mig ;)
Köpa ett helt rensat Rc1, tomt skal, fejk boggier (de är så förbaskat tunga
originalen alltså), fejk strömavtagare också
Ställa upp det som sommarstuga/villavagn!
Jaha där sa byggnadsnämnd nej ….. fasiken bara en dröm ;)
Tidigare har GC tagit en standardiserad ”symbolisk” summa om 200.000 kr för ett körklart lok. Priset har varit till museiföreningar. Efter debacklet med SW så är GC troligen mindre benägna att sälja sitt material.
När det kommer till Rc1 är situationen lite annorlunda redan från början, för även om Rc1 skiljer sig rätt mycket från övriga Rc-lok så är det ändå många komponenter som sparas i reservdelssyfte, inte minst boggierna.
Nu kan man nog tycka att ett eller två lok kunde säljas till seriös museiverksamhet, t.ex. Järnvägsmuseum. Förhandlingar lär pågå om Rc1 1007, som snart kommer att avlösas från sin tjänst i Borlänge. Borlänge blir först med att byta sina Rc1 mot Rc4 på växlingsvallen.
Hoppas GC släpper ”agenten” + ett par kompisar (som reservdelsförråd) till Sjvm för typ 1 SEK st inkl transport ;)
Tokig Kenta i Älvängen
Ma 966 kostade SJVM typ 200000 gånger mer, men kan de komma undan med samma prislapp ska nog alla vara nöjda. Det vore väl fränt om Rc1 1007 och Rc1 1026 bevarades av SJVM. Multbara och användbart alternativ till Da 888 + Da 820 i transporter. En kunde behållas i dagen utförande och en kunde bli brandgul igen. Hoppas jag på.