Mer Rc-växellok på TGOJ-verkstaden

TGOJ Eskilstuna
14-09-10

Växellok Rc4 1177, som varit inne på kontroll, på väg till Hallsberg. Eventuellt vidare till Borlänge, som ryktas bli första rangerbangård att byta samtliga Rc1 mot Rc4 i växlingen.

Rc4 1177 med växlingskoppel först i en trippel förövrigt bestående av Rc4 1186 och Rd2 1086 med destination Hallsberg.

Rc4 1177 med växlingskoppel först i en trippel förövrigt bestående av Rc4 1186 och Rd2 1086 med destination Hallsberg.

Samtidigt, en uddafågel inne i verkstaden, tillsammans med ett lok för skrotning.

Rc4 1175 med sina xenonstrålkastare, inne på spår 2 för en snabb fix. Bakom står Rc1 1018

Rc4 1175 med sina xenonstrålkastare, inne på spår 2 för en snabb fix. Bakom står Rc1 1018

reen cargos Rc4 1175 och Rc1 1018

reen cargos Rc4 1175 och Rc1 1018

Vägg i vägg pågår ombyggnaden av Rc4 1180 till växellok. Där hittar vi även Rc1 1021, som anlände hastigt härom dagen.

Spår 3 - längst in står Rc4 1180 på väg att  bli växellok och framför står Rc1 1021 redo att donera nödvändiga delar till just 1180. Till vänster skymtar Rc4 1149

Spår 3 – längst in står Rc4 1180 på väg att bli växellok och framför står Rc1 1021 redo att donera nödvändiga delar till just 1180. Till vänster skymtar Rc4 1149

Rc4 1180 och Rc1 1021

Rc4 1180 och Rc1 1021

Jag hade en fundering om Rc4 1175 kördes in framför Rc1 1018 för att ärva växelloksdelar, 1175 är ju tämligen nära 1177 i nummer, som är den lägst numrerade växelloks-Rc4:an. Men följande dag kom dessa tankar på skam, då 1175 stod ute på linjen framför ett godståg.

Nästa dag, Rc4 1175 förspänd och under spänning i Eskilstuna

Nästa dag, Rc4 1175 förspänd och under spänning i Eskilstuna

Fortsättning följer
Tidigare inlägg här och här

Fort

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Mer Rc-växellok på TGOJ-verkstaden

  1. Annette skriver:

    Bäste DonDoc

    Jo då, det finns kvinnor som tycker dina inlägg om olja och annat om motorer, är intressanta :-)

    Läste ditt inlägg ”myter om olja”.
    Du verkar ha en hel del klart för dig och vill därför fråga dig lite om dina erfarenheter och tankar om CRD – motorer.
    Läser man om dessa motorer på nätet finns en uppsjö av olika råd och erfarenheter, allt i från att slaviskt följa biltillverkarens rekommendationer till att hälla en deciliter gammal villaolja i tanken (!).

    Är själv ägare till en 3,0 tdi Audi som i skrivare stund rullat 15 000 mil. Bilen är servad med täta oljebyten (800-1000 mil) + div rengöring och smörjning för CRD-motorer, trots detta räcker det inte för att hålla motorn i topptrim utan vi (bilen och jag) har hunnit med problem från både spridare och styrenhet. Jag trodde först att detta var nåt speciellt problem för Audi men har förstått att problemen verkar mer eller mindre finnas i alla märken med CRD – system.

    Den motorkunskap som vi vanliga svensson-bilägare tidigare inte behövt brytt oss om, börjat bli oumbärliga för att vi ska kunna hålla våra högteknologiska bilar vid liv, särskilt då CRD – motorerna som det verkar. Tyvärr så nämns inte dessa problem så ofta i de större bilmagasinen och inte heller har jag lyckats hitta någon typ av utredning gällande detta problem utan man lämnas åt slumpen och får hoppas på att eventuella spridar – problem faller inom tidsramen av garantin.

    Vi är många som vill kunna dra nytta av de fantastiska goda egenskaper som CRD – motorerna erbjuder, med bland annat oöverträfflig låg bränsleförbrukning och låga utsläpp.
    Men jag måste villigt erkänna att jag börjar bli allt mer skeptisk till att detta är möjligt då vi med en merkostnaden för olja/filter – byte 4-5 ggr/år i stället för 1 gång (räknat på 3000 körda mil) som tillverkaren rekommenderar blir inte förbrukningskostnaden så låg som man tror. Ska man därtill lägga till merkostnad för att byta bränslefilter oftare och eventuellt kosta på sig en olja med högra kvalitet än en normal bensinbil behöver … ja, då undrar jag vart tog förtjänsten vägen.

    Är det så illa att bilar med CRD-motorer bör ha en sista förbrukningsdag då garantin slutar gälla …
    Har människan tillverkat en sådan högteknologisk motor så att vi inte vet vad den egentligen behöver för att fungera optimalt …?

    Vill gärna höra dina funderingar och tankar gällande CRD-motorer

    Hälsningar
    Annette

    • DonDoc skriver:

      Hej Anette, tack för dina tankar och dina frågor.

      Jag vill först bara upprepa, att Absolutman inte utestänger någon pga kön, däremot finns det ingen feministisk anpassning av innehållet. Den som gillar det tar del av det, andra inte. Bilmagasin testar uteslutande nya bilar och kommer aldrig i kontakt med det verkliga livet som ägare av en högteknologisk bil.

      Lite om dina frågor kommer jag att beröra i ett kommande inlägg ”Myter om Long-Life” senare i höst. Men visst är det så CRD (som avser dieselmotorer med commonrail-insprutning) är avsevärt mer förfinade än gamla tiders dieselmotorer. Därför ställer de helt andra krav på oljor och service.

      Samtidigt tycker jag inte att man ska låta sig skrämmas, det är fortfarande en maskin konstruerad av en människa. Då går den att förstå sig på och hantera.

      Audi, liksom många andra motortillverkare, köper commonrail-systemet från underleverantörer, inte sällan tyska Bosch. Det gör det lite enklare för oss konsumenter, eftersom det inte blir så många olika lösningar, som det kunde ha blivit om varje liten ingenjör utvecklar sina lösningar.

      Täta oljebyten skulle jag framför allt säga är en motorgaranti som du få ut allt mer av ju längre du behåller bilen. Dvs chansen att motorn går längre utan problem och läckage ökar. Men det är framför allt de mekaniska bitarna vi talar om. Du nämner problem med spridare – dessa smörjs inte och är helt frånskilda från motoroljan. Problem med dessa är relaterat till dålig tillverkning (måndagsexemplar) eller smuts i bränslet. När det gäller rengöring av spridare, så finns det tillsatser att köpa, ofta är det någon form av petroiumdestilat, vilket kan vara knepigt för en dieselmotor, vars bränsle måste tåla komprimering på ett annat sätt än bensinmotors. Jag är rätt säker på att somliga rengöringsmedel varken gör till eller från och att några kanske till och med förvärrar det hela. Mer om det i kommande inlägg. Men slutsatsen är att bara för att du använt spridarrengöring så betyder det inte att de blivit rena. Jämför denna historia:

      Besökaren: Åh vilken fin hund. Får jag klappa den? Den bits väl inte?
      Hundägaren: Jag har lärt den att inte bitas.
      Besökaren klappar hunden och blir biten och klagar: Aj aj aj, du sade ju att den inte bits!
      Hundägaren (lugnt): Jag sade att jag hade lärt den, inte att den hade lärt sig.

      Vad det gäller styrenheter, så är inte heller det något som påverkas av motoroljan. Det är elektronik som kan gå sönder. Precis som en smartphone eller en dator. Hur många mil håller en iPhone?
      Verkstaden diagnostiserar styrenheten, kopplar loss kabeln, lossar den från bilen med fyra skruvar, stoppar dit en ny och fakturerar dig 5000,- för jobbet. Som du kunde ha gjort själv. Styrenheten kan du själv köpa, ny eller beg.

      För att underlätta ägandet av högteknologiska bilar tycker jag att man behöver kunna prata med dem. Det gör man med ett interface + mjukvara. Vad det gäller Audi, Volkswagen och resten av koncernens bilar så finns det ett alldeles utmärkt instrument som heter VAG.COM som du pluggar in i diagnosuttaget på bilen (oftast på förarsidan under rattstången) och sedan med usb till din laptop där du installerat mjukvaran. Slå på tändningen och vips berättar bilen hur den mår just nu och vad som varit tillfälliga problem.

      Svårigheten i detta är att tolka och förstå vad bilen menar.
      Det kan alla vi som läser och skriver på Absolutman gör tillsammans.

      Så Anette och alla andra, fortsätt läsa och fortsätt kommentera och fråga.
      Hoppas det var lite svar på dina frågor och håll gärna utsikt efter fler inlägg som kommer i ämnet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s