200 i högerfilen

Fortkörningsvapnet var ett Fordkörningsvapen.

Fortkörningsvapnet var ett Fordkörningsvapen.

Fartorgie som födelsedagsfirande. Var man har sin passion.

Missen var bilen. Jag hade bokat en Golf VII, blev på plats istället erbjuden en Opel Zafira, då Golfen var på villovägar, med motiveringen att ”det var ju en större bil än jag betalt för”. Opel Zafira är en liten minibuss, behöver jag säga mer? Jag ska inte säga att jag förlorade sansningen så där runt midnatt, efter att ett oväder hållit vår flight på Arlanda ett par timmar, men jag tyckte ”erbjudandet” var skamligt till en motorman.

Uthyraren suckade, men ville hellre gå hem än att strida med mig, och erbjöd mig en Ford Mondeo. Jag rynkade på näsan, men han kunde inte trolla fram något bättre. Hävdade han. Och han frestade med att det var ju både diesel och navigation i Forden. Mer om det senare. Okej då. Ge mig nyckeln till friheten på Autobahn bara.

Autobahn. Fri fart. Tre filer. Måttligt med trafik. Livet lever.

Autobahn. Fri fart. Tre filer. Måttligt med trafik. Livet lever.

Vi var nu i Düsseldorf, målet var Oktoberfest München via idylliska Garmisch-Partenkirschen. Det innebär cirka 70-75 mil Autobahn.

Nattkörning är bra för fartutövning utöver det vanliga, då trafiken är glesare. Stundvis så gles att det gick att hålla 200 km/h liggandes i högerfilen. Ja, givetvis ligger jag alltid så långt till höger som det går, räkna alltid med snabbare trafik!

Två saker du behöver och en sak du klarar dig bra utan vid fartorgier:
– En bil du har förtroende för
– Intuitiv och lätthanterade spakar och instrument
– Farthållare

Farthållare är helt onödigt när du kör aktivt, och så fort som det går. På engelska heter farthållare cruise control och en fartorgie är ingen cruise.

Ska du köra fort krävs att du litar på bilen och att den inte hittar på något oväntat. Jag ska tillstå att denna resliga kombi på europeiska vinterdäck faktiskt ingav förtroende och låg gott på vägen.

Men instrumenteringen lämnade mycket att önska. Allt för mycket info fanns bara att tillgå från displayen och den var varken intuitiv eller lätthanterlig, dessutom var den plottrig. Plottrigheten gjorde att man behövde mycket ljus på displayen, för att få bra kontrast, vilket gjorde att den bländade i mörkret.

Det sämsta med bilen gick lyckligtvis att stänga av – navigatorn. Snacka om bortkastade pengar för den stackare som slantat upp för Fords inbyggda.

Jag slog på den på väg ut ur München på vägen hem, sedan jag missad skyltad avfart till Autobahn A8 mot Stuttgart. Tänkte att navigatorn skulle hjälpa mig att reda ut det. Men först blev jag inlurad i ett villakvarter, fick göra en U-sväng, dirigerades ut på A99 (som är en ringled runt München) åt motsatt (!) håll mot vad vi skulle, fick åter vända och åka en lång bit på en icke-Autobahnväg för att slutligen ansluta på A8. Det tog cirka 45 minuter, utan köbildning, enbart pga irrfärd.

Jag svalde detta, något frågande, med tanken att vi kanske blev kringledda en Stau.

Närmare Stuttgart var det Stauvarning. Det bekräftade även radion. Och plötsligt sade navigatorn ”beräknar om rutt pga trafikstörning”. Aha, bra, tänkte jag och lydde. Svängde av och hamnade i en liten by. Plötsligt förslog navigatorn U-sväng och innan jag hunnit hitta ett ställe att vända på fick jag nya order om att fortsätta framåt. Rutten gick förbi en skola med 30-begränsning och det svängdes höger och höger.

Och så igen. Gör U-sväng. Jag gick in till kanten för att släppa förbi några bilar. Navigatorn timglasade då och beräknade om rutten. Ny rutt, fortsätt rakt. Nu började omgivningen kännas bekant. Jodå, jag var tillbaka där jag kommit in i byn och leddes tillbaka till samma ställe på A8 där jag svängde av 15 minuter tidigare!

Stannade för att tanka på en lokal mack, avsevärt billigare (ca 80 öre/liter) än på mackarna längs Autobahn, så det var behållningen i det hela. Glömde jag säga att jag slog av navigatorn nu och körde enbart efter skyltningen, vilket var helt problemfritt.

Tre filer trots vägarbete, det är grejor det. Framkomligheten är helt okej. Hastigheten begränsas aldrig till lägre än 80 km/h vid vägarbeten.

Tre filer trots vägarbete, det är grejor det. Framkomligheten är helt okej. Hastigheten begränsas aldrig till lägre än 80 km/h vid vägarbeten.

Jag har sagt det förut och jag upprepar det:

Trafiken på Autobahn flyter på tack vare disiplin att hålla till höger och använda backspelarna innan man byter fil. Och det är något fantastiskt med ett under långa sträckor kunna hålla 180-190 helt lagligt.

Autobahn för ett år sedan

Om du också gillar hastigheter – The Art of Speeding

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Tankar och ord och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s