Full Fyr i E2 1333 på Tågdagarna i Landeryd

Lördagen på Tågdagarna i Landeryd 2014 och vi blev kommenderade till en extra vända till Torup. Inte mig emot, speciellt som jag kände att vi allt mer började känna ångloket E2 1333 och hennes behov och önskemål.

Torup inför lördagens sista tur tillbaka till Landeryd

Torup inför lördagens sista tur tillbaka till Landeryd

Och på den här vändan blev allting rätt.

Perfekt påeldning i Torup inför uppförslöpan mot Landeryd och ett bra drag i fyren ut från stationen, som gjorde att den gick att mata på med mer kol, utan att kvävas. Trycket sjönk inte mer än några hekto vid start och så fort som vi kommit upp i fart, balanserade jag trycket i pannan med att ta in vatten, något jag annars främst gör när vi går in mot station och stopp. Men på det sätt kunde vi hålla elden fullt flammande i fyren.

Så passerade vi Kinnared och gick in i stigningen.
Lokförare Jacobson lade ut och jag eldade.
Och det var nu som loket gick in extas!

Fyren blev så där härligt hetsig, vitbrinnande och kolen riktigt smälter i den häftiga branden. Det är som att loket tuggar i sig kolet med en fruktansvärd aptit. Det skapar sådan hetta i rökgaserna att överhettningen blir precis så effektiv som tänkt och effekten ökar. Mitt i den branta backen tog Jacobson in skruven och vi flög upp för backen med korta kolvslag och ett intensivt tuffande. Och det hörs i skorstenen vilken fart det är på ångan, det skapar ett mycket speciellt ryt.

Korta kolvslag innebär att mindre ånga går åt och det gjorde att trycket passerade maximala 12 kilo och vi fick använda bägge injektorerna för att hålla trycket i schack utan att lösa ut säkerhetsventilen. Mitt i backen! Och på krönet höll vi fortfarande 70 km/h. Och här finns ett videoklipp på E2 1333 på just den platsen, dock föregående tur.

Vi var alla mycket till freds med den extra turen och kunde gå i stall för att fylla förråden och raka ur loket inför söndagens turer.

Föregående inlägg om Tågdagarna i Landeryd 2014 här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Full Fyr i E2 1333 på Tågdagarna i Landeryd

  1. Marcus Jacobson skriver:

    Överhettningseffekten är fascinerande och i högsta grad märkbar när den väl inträffar. För två år sedan hade vi B 1312 i Kinnaredsbacken; lördag eftermiddag – med stopp för resandeutbyte i Kinnared (strax innan backen börjar) – hade vi 60 km/h i backen med 40% fyllning i cylindrarna. Dagen efter passerades Kinnared utan uppehåll och backen kunde då tas i samma hastighet med endast 35% fyllning. Samma tåg och (tror vi hade fem vagnar, lördagens resa finns utlagd på youtube) med panntrycket på topp båda dagarna. E2 1333 beter sig mycket annorlunda jämfört med B 1312 – den känns inte kurant, men det är svårt att direkt säga vad som egentligen är fel. Läckande överhettare bidrar förstås, men läckan/läckorna är trots allt inte större än att det går att hålla fullt tryck i ånglådan under körning, så det torde påverka ångförbrukningen snarare än dragkraften. 1333 är det tröttaste ånglok jag tjänstgjort på, och det borde det inte vara då cylinderdimensionerna inte skiljer sig nämnvärt från andra normalspårsmaskiner. I exemplet med kinnaredsbacken, så höll vi för merparten av turerna under 2014 års tågdagar ca 55-60 km/h i backen med 55% (!) fyllning och fyra (!!!) vagnar. På den här ovan refererade turen funkade av någon anledning allt mycket bättre. Kinnared passerades utan uppehåll i 70 km/h; i ingångskurvan till backen ökar jag fyllningen till 50% och loket håller farten. Efter att passerat första kurvan lägger jag ut fem procent till och det är då det plötsligt händer för första och enda gången under helgen: loket överhettar som det ska! Trots läckande överhettare. När ett ånglok överhettar blir det en helt annan ton i ångslagen – vassare och skarpare. Så håller loket farten hela backen upp och blir en fröjd att tjänstgöra på för alla ombord.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s