Fusk, fukt och ansvar – 22 – svart stengolv och vita väggar

Bilden tagen från trappan ned i källaren, ned i hallen och vidare ut i rummet med fuktproblemen

Bilden tagen från trappan ned i källaren, ned i hallen och vidare ut i rummet med fuktproblemen

Källaren – där allt började (här) – har precis avtäckts från sin skyddspapp och ett blanksvart klinkergolv sveper fram genom vinklar och vrår. Och jag är mycket nöjd med valet av kolsvart, blank sten.

Väggarna har fått plattorna återmonterade och originalpanelen på dessa tillbaka. Samtidigt har de modifierats för att lämna luftspalt upp och nere, för att luft ska kunna transportera bort kondens från betongväggarna bakom. Nu är det ”bara” att montera någon list, upptill och nedtill. Eller så ställer man något strategiskt för…

Vi väntar fortfarande på den personen från EEM (kommunens fjärrvärmefolk) som skulle komma inom en vecka och isolera om de nya skarven (här).

Men en sak som retar mig är att en erfaren fackman har lagt golvet, men ändå så är det inte helt jämnt. Det känns tydligt när man går på det, även om det inte direkt syns.

När vi ändå talar om golvet, jag köpte det hos min lokale handlare efter att ha valt och valt och valt och sedan jämfört och jämfört. Jag ville stödja den lokala butiken, framför att åka till något megastore på annan ort eller beställa på nätet.

Priset var 50 kr/m2 dyrare i butiken och då fick jag själv köra hem det med risk för ryggskott och krosskada. Hade jag handlat på nätet hade en lastbil kostnadsfritt kört hem det med garanti mot krosskada. Men visst, jag betalade lite för möjligheten att se varorna och få råd och hjälp:

Rummet, som fått nytt, jämnt betonggolv, som sedan belagts med svart klinker. Väggarna är något återställda också

Rummet, som fått nytt, jämnt betonggolv, som sedan belagts med svart klinker. Väggarna är något återställda också

Råd och hjälp ja, den var inte mycket värd, för jag berättade om ytan och förutsättningarna och bad om att få flytspackel, fogmassa och allt i tillräcklig mängd. Två personer engagerade sig och lät som att de kunde sin sak. Men ändå räckte det inte och min hantverkare fick göra sig tid och omak med att handla mera.

Ett annat råd jag fick och tog var att välja antracit som färg på fogen. Det skulle enligt biträdet i butiken bli ”svart nog” och det äkta svart fogen riskerade att bli flammig. Döm själv om det blev ”svart nog”. Jag tycker inte det.

Nästa gång kommer jag att överväga näthandel.
Nästa gång blir det kolsvart.
Men jag har inte helt bestämt mig.

Fortsättning följer här
Föregående inlägg här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Tips i vardagen och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

