Start i backen på blöt räls – Tågdagarna i Landeryd ’14 söndag

Andra och sista dagen på Tågdagarna i Landeryd 2014.
Morgondis och daggen låg som en blöt slöja över marken.

Stärkta av den härliga upplevelsen upp för Kinnaredsbacken dagen innan (här) stod vi redo för avgång på söndagsmorgonen, nykolade, vattnade och med trycket uppe. Denna dag hade alla dragit lärdom av växlingsbekymret dagen innan (här) och vi stod vid perrongen med våra vagnar i god tid och med bromsprovet genomfört.

Tågdagarna innebär även stillastående ånglok för beskådande - här E10 1748 utanför lokstallet.

Tågdagarna innebär även stillastående ånglok för beskådande – här E10 1748 utanför lokstallet.

Första turen var även idag mot Torup och ångloket, samma som alla dagarna innan, E2 1333. Vi avgick och lade ute för fullt, för att om möjligt uppnå samma goda överhettareffekt som dagen innan. Men inte då.

Kinnared hade även de aktiviteter denna dag och vi var beordrade att stanna till för av- och påstigande. Det innebar en förändring och när vi rullat ned för backen och kom för att stanna vid perrongen hade jag väl mycket tryck i pannan. Trots att jag stängde tilluften med damparna och försökte kyla pannan med vatten, så steg trycket över 12 kg.

Men en vänlig och kunnig lokförare passade på att tuffa ur en hel del ånga in på stationen, något som uppskattades av folket som tittade på, och av mig som fick se trycket hålla sig under vad säkerhetsventilen tålde.

Samma Kinnared stannade vi även på vägen tillbaka från Torup, vilket innebar att vi skulle starta från stillastående i foten på Kinnaredsbacken, som du vid det här laget vet är brant och utmanande. Så gav vi oss iväg med fullt tryck och fulla glas. Jag hoppades på att motståndet från backen skulle skapa ett bra drag genom fyren och en hungrig eld.

När det inte blev så, fick jag syn på regulatorn – den var bara öppnad till hälften. Men lokförare Jacobson förklarade lugnt att det var blött och halt på spåren, så det gick inte att köra med mera pådrag, det fanns det inte fäste för. Jag ska inte säga att vi kröp upp för backen, men fort gick det inte.

Landeryd var förstås navet i trafiken och varje gång vi kom dit hade vi kört cirka 4 mil. Vi fick då vatten och passade på att smörja koppelstänger och maskineri, samt känna på lagren. Det var medan jag gick där intimt nära loket och gav det olja, och samtidigt så gick det söner med fäder på perrongen och var ivriga beskådare, som jag fick mig en tankeställare: bland dessa hundratalet människor som alla älskade ånglok, även om vissa uppenbart visste ingenting medan somliga andra visste mer, så var det ändå jag som här och nu uppnått drömmen – drömmen om att hantera och förstå ångloket. Efter år att ha varit flitig lokstallsbesökare och fotograferare, fåtöljrallare och tabellbitare, så var jag den som tagit steget och handgripligen sörjde för lokets framfart och väl. Plötsligt var det mig som alla pojkar ville vara som. Jag hoppas jag kan inspirera någon att ta hela klivet till att bli aktiv.

Fyren flammar under färd på ångloket E2 1333. Notera de svarta sotpartiklarna som flyger bland lågorna. De kommer att sugas med draget genom tuberna och fångas upp i sotskåpet längst fram på pannan.

Fyren flammar under färd på ångloket E2 1333. Notera de svarta sotpartiklarna som flyger bland lågorna. De kommer att sugas med draget genom tuberna och fångas upp i sotskåpet längst fram på pannan.

Även denna dag innebar för mig att vara instruktör till eldarelever på eftermiddagen. Men precis som föregående dag, skulle jag avslutningsvis få tillbaka skyffeln för ett oplanerat arbete. Fortsättning följer

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

