Årets längsta Formel 1-lopp när Singapores GP avgjordes

Från säsongens snabbaste lopp på Monza (här) till det i tid längsta – Singapore. Ett äkta statslopp där ingen asfalterat avåkningszonerna – för det finns nästan inga. Ett misstag och du sitter i räcket med trasig bil. Racing på riktigt.

Inför loppet lyckades Red Bulls Ricciardo sätta ord på känslan med racing och meningen med livet för en racerförare. Det kan i korta ordalag sammanfattas med tjusningen för fart och fara. Något som blir extra verkligt på en stadsbana och en rak höger mot säkerhetsivrarna som far fram och asfalterar sönder räserbanorna.

Nämnde jag att Monzas legendariska sista kurva (Parabolica) fått avåkningszonen asfalterad? Jodå. Och därmed försvann en portion verklighet där med. Att nu balansera bilen på kurvans ytterkant är inte lika spännande som förr. Satt du hjulen en decimeter fel, eller gled ut, så hamnade du i grusfållan och dagen var över, idag blir det bara en vid sväng och några sekunders tapp. Nytt försök på nästa varv. I Singapore sitter du i muren om du går över gränsen. Det är racing på riktigt.

Kvalet lovad ett spännande lopp sedan bara 7 tusendelar skiljt mellan Rosberg och Hamilton som delade första startled, och lika lovande var att båda Red Bull-bilarna samt Alonsos Ferrari bara var tiondelar bakom.

Nu blev det inte så. Faktum var att det hände inte mycket som drev upp spänningen under loppet. Rosbergs utmaning kom av sig redan innan start, sedan rengöringsmedel skapat kortslutning i elektroniken till ratten och det mesta fungerade inte, inkluderat elmotorerna, något som gjorde det svårt för Rosberg att ens ta sig förbi Caterham och Marussia. Jo, han kom inte iväg på formationsvarvet utan fick starta sist. Han bröt och Hamtilton tog över VM-ledningen med några poäng efter att ha vunnit.

Men spännande blev det som sagt aldrig, mer än under några varv i slutet av loppet: säkerhetsbilen kom ut och samlade ihop fältet (vari Ferrari hade ren otur i och med att man inte var i fönstret för depåstopp och både Alonso och Kimi tappade någon plats på detta). Även ledande Hamilton var inte redo för depåstopp och stannade kvar ute. Närmast bakom jagade Vettel på nya däck, men som skulle hålla ända in i mål.

Hamilton stack iväg som med eld i baken, för att skapa en tidslucka att hinna göra sitt sista depåstopp på. Han lyckades nästan, men tappade ledningen till Vettel. Men det blev inte spännande i mer än två varv, för en i Red Bull med slitna däck mot en Mercedes med nya däck, så kunde inte Vettel sätta emot någonting.

En man som förtjänar att lyftas fram var J-E Vergne i Toro Rosso, som genom en sen forcering slutande sexa, trots fem sekunders tidstillägg. De sena omkörningarna han genomförde på bland andra Kimi Räikkönen och Bottas var definitivt i klass med vad Ricciardo har presterat i år, som då har bättre material.

Vergne som körde väldigt jämnt med Ricciardo under de år de både kamperade ihop i Toro Rosso. Det är inte otroligt att tro att även han skulle kunna vara VM-aspirant i bättre bil, på samma sätt som Ricciardo nu är.

Nästan så att spekulationerna kring Alonsos framtid då var mer spännande. Alonso ryktas byta stall och det senaste i raden var att han skulle byta rakt av med Vettel, redan till 2015. Tro det, men när Ferraris stallchef säger saker som ”Alonso är en del av vårt program för 2015. För stunden.” så vill många tolka in ingen rök utan eld i det. Eller så är han bara en klok man nog att göra röksignaler för att späda på soppan av spekulationer.

Läs mer om spekulationerna kring framtiden för Alonso, Vettel och Hamilton här

Och till helgen är det dags för Japans GP från Suzuka – en bana som ännu inte är (helt) förstörd av asfalterade avåkningszoner. Kom ihåg att de kör japansk tid, loppet startar kl 08:00 svensk tid på söndagsmorgonen.

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s