F1 på Suzuka 2014 – regn, olycka och ett överraskande besked

Många hade väntat sig att Honda, som äger Suzuka-banan som stod värd för Japans GP i Formel 1 2014, skulle ha presenterat Fernando Alonso som förare av McLaren-Honda 2015.

Istället chockerade Vettel racingvärlden med att själv berätta att han slutar hos Red Bull Racing i och med denna säsongs slut. Det var i sig väntat (här) men inte att beskedet skulle komma nu. Vettel berättade inte vart han skulle härnäst, men Red Bull själva sade mer eller mindre att det var till Ferrari.

Rimligt? Absolut. Red Bull mister magikern och bildesignern Adrian Newey i och med 2015, medan James Allison sitter bakom spakarna i Maranello. Det är viktiga pusselbitar.

Och för ett år sedan spekulerades det vilt om att förena vännerna Vettel och Kimi Räikkönen, då i Red Bull, nu ser det istället ut att bli i Ferrari. För att det är Fernando Alonso och inte Kimi som lämnar Ferrari tycks vara tämligen givet.

Alonso har tre alternativ. Red Bull var snabba med att promovera sin egen ryss Daniil Kvyat, så den platsen är borta. McLaren, visst, om det inte vore för hur Alonso bröt med Ron Dennis 2007, Ron Dennis som tagit tillbaka makten om McLaren.

Med ny ägare och nya pengar till Lotus, skulle det vara ett reservalternativ för Alonso, stallet som under Renaultnamn tog Alonso till två VM-titlar 2005+2006. Men det var med James Allison i stallet.

Alonso själv har antytt att han vill till Mercedes. Mercedes själva dementerar detta och menar att man behåller Rosberg och Hamilton 2015, men ett uttalande från Toto Wolff, en av Mercedes tre chefer, kan antyda annat: ”Om du har en vacker fru, så tittar du inte efter andra, så vida in hon säger att hon vill lämna dig…”. Och Hamilton har fortsatt inte förlängt kontraktet med Mercedes.

Och visst känns det mer logiskt att Hamilton återvänder till Ron Dennis och det McLaren han vann sin VM-titel med, än att Alonso skulle gå dit igen!

Vad hände på Suzuka och årets 15:e VM-deltävling då? Regn och regn på söndagen. Start bakom säkerhetsbil, innan Hamilton kunde briljera i vätan och passera Rosberg, som hade tagit pole position dagen innan. Segern innebar att Hamilton nu leder VM med 10 poäng.

Ferrari hade en mörk dag, med elektronikbekymmer på Alonsos bil, som bara dog, och ett långt depåstopp, som effektivt sänkte Kimis chanser till poäng.

Red Bull, som var så hopplöst efter i kvalet, hade räknat rätt. De hade mer downforce och mjukare fjädring än Williams, och i regnet var det lika rätt som det var fel i torrt kval. Men poängen delas ut på söndagen och Williams var chanslösa mot Red Bull.

Slutligen, det som lade sorti över hela loppet, var avåkningarna i Dunlop-kurvan. Först åkte Sutil i sin Sauber av och det var inte någon speciellt med det. Men när kranbilen kördes ut för att bärga Saubern, så åkte Bianchi av på samma ställe och enligt Sutil kraschade han hårt in i kranbilen.

Enligt Marussia svarade Bianchi inte på tilltal efter kraschen. Ambulans kallades ut, loppet rödflaggades efter att ha körts bakom säkerhetsbil de sista varven. Bianchi togs medvetslös till sjukhus.

Så trots alla asfalteringar av avåkningszoner och ett säkerhetsivrande utan dess like, så kan vi aldrig skriva oss fria från mänskliga misstag – i detta fall Bianchis eget samt beslutet att ta ut kranbilen utan att ta ut säkerhetsbilen.

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s