Växling med ånglok på Tågdagarna i Landeryd 2014

Söndag, fortsatt strålande väder på Tågdagarna i Landeryd.

Vi hade precis kört färdigt alla turerna mellan Landeryd, Torup och Smålandsstenar med ångloket E2 1333. Det var dags att hänga av vagnarna och gå i stall, trodde vi. Men nu föll det på vår lott att växla lite. Lite, till en början. Jag hade precis fått tillbaka skyffeln och tänkte inte använda den något mer, eftersom vi skulle gå i stall och ställa av loket.

Men det utvecklade sig till att vi fick ställa undan vagnarna som bor i Landeryd och växla ihop BJs tåg, ett tåg som bestod av både sovvagnar och utställningsvagnar som stått uppställda under helgen, samt restaurangvagn, dieselfinka och sittvagnar. Växling innebär inte bara att flytta vagnar till ett spår, de ska komma i rätt ordning, så t.ex. att restaurangvagnen är nåbar från resten av vagnarna och inte hamnat bakom en godsvagn eller så.

Att växla innebär inga hastigheter, men mycket start och stopp samt ånga till bromsarna, så det behöver eldas rätt mycket ändå. Och med en fyr som falnat till glöd, som det dessutom fanns utbrända hål i, så blev det till att lägg in nytt kol och slå på sotaren så elden flammade upp igen.

Att elda växellok innebär en annan utmaning. Du vill förstås hålla 12 kg eftersom det ger bäst effekt i loket, men samtidigt vet du aldrig hur länge du blir stillastående, med begränsad ångförbrukning. Och som du vet är det sista du vill göra att lösa ut säkerheteventilen. Lösningen är förstås att kunna kyla pannan med vatten, slå av sotaren och strypa lufttillförseln, men som sagt, det är en annan utmaning än att elda på linjen. Men stenkul, förstås. En värdig avslutning på några fantastiska ångloksdagar.

Slutligen var BJs tåg redo var avgång och vi backade upp på vändskivan och ställde oss utanför stallporten. Vi rakade ur fyren, drog asklådan och tömde sotskåpet utanför, för att slippa få in det i lokstallet. En smaksak förstås, men jag tycker det hör till livet med ånglok att inte bara lämna det fullt med aska och sot, utan göra rent efter sig. Och just sotskåpet är skönt att ta hand om med tryck kvar i pannan, för då har du sotaren på som drar dammet mot skorstenen, så att det inte yr ut på dig.

E2 1333 stallad och under svalning, innan vattnet töms ur och torkaggregat kopplas in på pannan för att motverka rost.

E2 1333 stallad och under svalning, innan vattnet töms ur och torkaggregat kopplas in på pannan för att motverka rost.

Medan jag sotade, var luftpumpen fortfarande på. Du vet den som slår dubbelslag och till mångt och mycket får ångloket att leva när det står still. Avloppsångan från luftpumpen går till skorstenen den med och med sotskåpsluckan öppen blir ljudet knivskarpt och metalliskt. Det är högt och påtagligt. Lite grand som att stå väldigt nära virveltrumman till ett högljutt rockband. Ljudet blir fysiskt, påträngande och underbart.

Ångloket E2 1333 åter i stall efter fyra dagars arbete. Slagg och aska från loket ligger kvar utanför.

Ångloket E2 1333 åter i stall efter fyra dagars arbete. Slagg och aska från loket ligger kvar utanför.

Det var allt från Tågdagarna i Landeryd 2014.
Tack till alla inblandade för den härlig stämningen och ett lyckat arrangemang! Igen.

Håll utkik efter kommande inlägg med några detaljer från dessa dagar, här på Absolutman

Tågdagarna i Landeryd 2013 här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s