Sista september 2014 och TGOJ Eskilstuna
Rc1:orna möter sitt öde, en efter en.
Ibland flera åt gången.
Spår 3 och fyra i verkstaden, Rc1 1023 invid Rc4 1182. Den sistnämnda ärver växelkoppel från en Rc1:a, för att sedan även ta över dess roll på någon växlingsvall.
Innanför Rc4 1182 står Rc1 1008, loket som för inte alls så länge sedan var på just denna verkstad och sopade åt sig lite reservdelar (här). Men det blev ingen långvarig frist. Nu närmar sig slutet snabbt.
På baksidan om verkstaden finns spår som leder genom verkstaden och ut mot uppställnings- och rangerspår. Här finns ett antal Z70 (här) och denna dag även Rc1 1021.
Två Rc4:or fanns under spänning på framsidan av verkstaden. Rc4 1307 i grönt, fortfarande med de runda prickarna på sidan, som av ekonomiska skäl ströks från färgschemat för länge sedan. Rc4 1155 är den blåa.
Ett tag hade Re-loken för vana att dyka upp vid TGOJ-verkstaden (här), men nu har de migrerat söderut. Närmaste 185-lok brukar vara DB-röda eller TX-gråa som står uppställda vid Eskilstuna C. Men här hade 185 675 vågat sig fram till verkstaden. Inte omöjligt för en tvätt, med tanke på hur skitigt loket var.
Se även vart plockade Rc1 1016 tagit vägen (här)