Söndag på Tågdagarna. Vi hade kört ånglok i fyra dagar och vid en rutininspektion av maskineriet på ångloket E2 1333 så såg vi att storändan på vevlagret, den som glappade tidigare, uppvisade en kil som vi började oroa oss för att den eventuellt kunde ramla ut, så som den var monterad, nedåt, med en saxsprint som inte var isärslagen. Beväpnad med slägga och skruvmejsel ålade jag mig in under loket för att känna på kilen och slå isär sprinten. Vilket bara låter sig göras när maskineriet står rätt, så att den går att komma åt.

Vevaxel och vevstakar på E2 1333. Muttrar med tillhörande saxsprintar syns på flera ställen. Den i bild nedre vänstra handlade arbetsinsatsen om
Och ligger man och bankar under en lok, kommer alltid publik och undrar om något är trasigt. Och om vi kommer att köra resten av dagen. Men det var inga problem. Saxsprinten isär och kontrolldragning av muttrarna – klart!
I samband med Tågdagarna i Landeryd 2014 hittade jag några härliga detaljer som jag tänkte dela med dig.
Inne i lokstallet stod två ånglok, kalla och förväntansfulla för framtiden, B 1312 och E2 1184.
På B 1312s tryckluftbehållare finns en skylt, där man tidigare stansat in datum för kontroller.

Tryckluftbehållaren på B 1312 besiktas regelbundet, men besikningen dokumenteras numera bara med papper och databaser
På spåret intill stod E2 1184, som nyligen hämtades ur dvalan i Hofors (här).
Lokstallet vi talar om är HNJs gamla lokstall och en plats för riktig ångloksdrift. På en hylla i bakkant hittade jag en sprintsamling

E2 1184 kikar ut och hoppas på bättre tider. Just nu har hon lånat ut tenderaxellager till E2 1333 (här)
Tidigare inlägg från Landeryd 2014 och ångloken här
Intressant läsning och att du hittade ett föremål från den tiden då det begav sig!
Tänk om väggarna i lokstallet kunde tala….
OCH:
De gamla ångloksgubbarna från Landeryd ler säkert i himlen när de ser hur fint stallområdet nu blivit :)