Godsvagnars reinkarnation vid TGOJ Eskilstuna

Hbins ... råmaterial till modernare Lgns

Hbins i Eskilstuna 2014 … råmaterial till modernare Lgns

Minns du godsvagnarna som skars ned tillsammans med Rc1:orna i somras? Läs mer här

Det handlade om de nu omoderna Hbins-vagnarna. Vagnar där hela långsidorna består av fyra skjutdörrar. Sannolikt mycket modernt när de ersatt G-vagnarna en gång i tiden.

Hbins, så som Lgns-vagnarna hette som täckta godsvagnar innan överbyggnaden kapades och underredet byggdes om

Hbins, så som Lgns-vagnarna hette som täckta godsvagnar innan överbyggnaden kapades och underredet byggdes om

Nå, det skars ju inte ned till skrot, utan till något som liknade en flakvagn sparades i långa rader på Green Cargos TGOJ-område i Eskilstuna.

Efter att skärbrännarna och en grävskopa försedd med gigantisk plåtsax tagit av tak, väggar och dörrar, så återstod i princip två axlar, fyra buffertar och några balkar som höll ihop detta. Så här kan det mellanstadiet se ut.

I limbot mellan Hbins och Lgns

I limbot mellan Hbins och Lgns

TGOJ-området i Eskilstuna, numera i Green Cargos regi (läs mer här) inbegriper inte bara en kunnig dieselverkstad och en duktig elloksverkstad, utan även en vagnsverkstad. För övrigt är det till just den som TGOJ Z6 41 växlar, även om det ibland handlar om att dra ellok på den spänningslösa biten till rundstallet för boggiebyten.

Till vagnsverkstaden dras hela tiden dessa underreden och chassie och det monteras fästen för containrar – dagens sätta att effektiv transportera gods. Hur kommer det att de ut i framtiden. För det klart att det kommer nya lösningar och en framtid när dagens system blivit ineffektivt. Men där är vi alltså inte än. Vagnarna gås även igenom och målas.

Ut kommer den gamla, rostbruna underdelen från en Hbins, som en glänsande blå Lgns. Som ses här uppe på växlingsvallen i Eskilstuna, inte långt ifrån raden av dussinet avställda Rc4:or (här).

En Lgns - en vagn för containertransport med förflutet som godsvagn av H-typ

En Lgns – en vagn för containertransport med förflutet som godsvagn av H-typ


Lgns i Et

Lgns i Et

Och på dessa lastas sedan containrar. Vanligt förekommande är fliscontainrarna som går från Mora till värmeverket i Nykvarn.

Lgns lastade med containrar för flistransport

Lgns lastade med containrar för flistransport

Andra bilder från TGOJ Eskilstuna här och här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Godsvagnars reinkarnation vid TGOJ Eskilstuna

  1. Anders F skriver:

    Du har möjligt vis inte bilder rakt från sidan på vagnarna som målats blå?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s