Sävenäs lokstation juli 2014
I samband med att vi gjorde i ordning ångloken inför Frykdalens Järnväg 100 år (här) så bjöds det fototillfällen på loken som kom in för tvätt, revision eller bara vila.
Här är några!
Lok som kommer in är alldeles fullsmetade med flugor på fronten (se det här).
Bad och därmed basta!
Samtidigt ute på uppställningsspåren fanns många gröna maskiner som villigt lät sig fotograferas.
Rc4 1299 var den här sommaren ett lok som tycktes förfölja mig. Här är hon även vid Borlänge lokstation.
Borta vid rundstallet, där vi arbetade med ångloken, trivdes och mådde gott, så passerade många lok på väg ned mot rangerbangården och Göteborg C. Men inte bara passerade, utan många lok parkerades här av lokförarna och sedan kom stallpersonalen och hämtade dem. Här kom en liten Green Cargo-kavalkad.

Multar med Green Cargo-maskiner – Rc4 1310 med Re 1435 passeras av Rd2 1078 och Rd2 1115 precis utanför Sävenäs ångloksstall
Fokus på en särlig till utseendet – Rc4 1310 som lätt tolkas för en Rd2:a då den fått GCs senaste färgschema. Tillsammans med Rc4 1277 är de de enda Rc4:orna med denna målning.
Så, låt oss ta en promenad till längs området, sedan vi släppt förbi den svarta SJ-släpan…
Då och då dyker det även in CargoNet lok, ytterligare en Re-tvillingsyster, här i form av 119 009. Och det har väl sagts att CargoNet inte var helt nöjda vare sig med leasingen av loken eller loken själva och att de därför inte kommer att förnya hyresavtalet när det nu börjar löpa ut.

Något som med samma konsekvens som Re borde ha hetat El19 – och gör det nästan. Detta är litt 119 nummer 009

Rc4 1313 med prickarna som inte gått ur. Fast brukar man inte säga att det är ränderna som inte går ur?
Och när jag kom tillbaka så stod Rc4 1139 och väntade vid vändskivan. Det tredje Rc4-loket. De båda äldre systrarna, Rc4 1137 och Rc4 1138 således finns i skrivandets stund i Eskilstuna (här)
Åt andra hållet ligger Göteborg C och striden på passerande tåg är strid.
Och bara ett stenkast från ånglokstallet ligger ännu ett lokstall.
Mer om det i kommande inlägg på absolutman