Rc4 1299 åker på sommarbadning och andra lok vid Sävenäs lokstation 2014

Sävenäs lokstation juli 2014

I samband med att vi gjorde i ordning ångloken inför Frykdalens Järnväg 100 år (här) så bjöds det fototillfällen på loken som kom in för tvätt, revision eller bara vila.

Här är några!

Sävenäs lokstation - Rd2 1108 längst fram i raden

Sävenäs lokstation – Rd2 1108 längst fram i raden

Rc4P 1322 visar upp flugfångsten efter senaste natturen med brev och paket

Rc4P 1322 visar upp flugfångsten efter senaste natturen med brev och paket

Lok som kommer in är alldeles fullsmetade med flugor på fronten (se det här).
Bad och därmed basta!

Rc4 1299 i tvätthallen på Sävenäs

Rc4 1299 i tvätthallen på Sävenäs

Samtidigt ute på uppställningsspåren fanns många gröna maskiner som villigt lät sig fotograferas.

Rc4 1299 vid ett annat tillfälle - en av få maskiner med prickarna kvar.

Rc4 1299 vid ett annat tillfälle – en av få maskiner med prickarna kvar.

Rc4 1299 var den här sommaren ett lok som tycktes förfölja mig. Här är hon även vid Borlänge lokstation.

Borta vid rundstallet, där vi arbetade med ångloken, trivdes och mådde gott, så passerade många lok på väg ned mot rangerbangården och Göteborg C. Men inte bara passerade, utan många lok parkerades här av lokförarna och sedan kom stallpersonalen och hämtade dem. Här kom en liten Green Cargo-kavalkad.

Multar med Green Cargo-maskiner - Rc4 1310 med Re 1435 passeras av Rd2 1078 och Rd2 1115 precis utanför Sävenäs ångloksstall

Multar med Green Cargo-maskiner – Rc4 1310 med Re 1435 passeras av Rd2 1078 och Rd2 1115 precis utanför Sävenäs ångloksstall

Fokus på en särlig till utseendet – Rc4 1310 som lätt tolkas för en Rd2:a då den fått GCs senaste färgschema. Tillsammans med Rc4 1277 är de de enda Rc4:orna med denna målning.

Rc4 1310 i Green Cargos senaste färgsättning, ommålad i modern tid efter reparationer

Rc4 1310 i Green Cargos senaste färgsättning, ommålad i modern tid efter reparationer


Rc4 1310 framkörd vid ett annat tillfälle

Rc4 1310 framkörd vid ett annat tillfälle

Så, låt oss ta en promenad till längs området, sedan vi släppt förbi den svarta SJ-släpan…

Rc3 1051 sist i raden som leddes av Rc6 1341 på väg in mot verkstan. Rc6 1339 i mitten

Rc3 1051 sist i raden som leddes av Rc6 1341 på väg in mot verkstan. Rc6 1339 i mitten

Då och då dyker det även in CargoNet lok, ytterligare en Re-tvillingsyster, här i form av 119 009. Och det har väl sagts att CargoNet inte var helt nöjda vare sig med leasingen av loken eller loken själva och att de därför inte kommer att förnya hyresavtalet när det nu börjar löpa ut.

Något som med samma konsekvens som Re borde ha hetat El19 - och gör det nästan. Detta är litt 119 nummer 009

Något som med samma konsekvens som Re borde ha hetat El19 – och gör det nästan. Detta är litt 119 nummer 009

Svartkonst på baksidan om verkstaden - SJ-maskiner i form av Rc3 1055 och Rc6 1344.

Svartkonst på baksidan om verkstaden – SJ-maskiner i form av Rc3 1055 och Rc6 1344.

Nattugglor - Rc4P 1296 och Rc4P 1322 får sin dygnsvila på dagen

Nattugglor – Rc4P 1296 och Rc4P 1322 får sin dygnsvila på dagen

Rc4 1313 med prickarna som inte gått ur. Fast brukar man inte säga att det är ränderna som inte går ur?

Rc4 1313 med prickarna som inte gått ur. Fast brukar man inte säga att det är ränderna som inte går ur?

Och när jag kom tillbaka så stod Rc4 1139 och väntade vid vändskivan. Det tredje Rc4-loket. De båda äldre systrarna, Rc4 1137 och Rc4 1138 således finns i skrivandets stund i Eskilstuna (här)

Rc4 1139

Rc4 1139

Åt andra hållet ligger Göteborg C och striden på passerande tåg är strid.
Och bara ett stenkast från ånglokstallet ligger ännu ett lokstall.
Mer om det i kommande inlägg på absolutman

Tidigare inlägg från Sävenäs lokstation t.ex. här och här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s