Spariver ger kapitalförstöring vid järnvägen

Idag råder en förhärskande teori bland våra styrande ekonomer, att det blir effektivare och bättre om allt plockas sönder i beståndsdelar och lokala påvar ska ha yttersta (ekonomiska) ansvaret för sin del.

Fin tanke!

Precis som Marxs tanke… som också fungerade lite si så där när det kom med människor i bilden.

Ett problem som uppkommer är att den lokale påven bara tar ansvar för sin del och ingenting annat. Vilket ställer till det på flera sätt. Inte minst för de områden som den som plockat ned företaget i glömt eller ringaktat.

Nog med abstrakt teori. Vi går på bara ett exempel och det är som rubriken antyder – Sveriges järnväg.

Det stora rundstallet i Göteborg, som bland annat inhyser BJs ångloksdivision och Green Cargos dieselverkstad, huserar faktiskt med bil-aktivitet. Allt från småföretag till privata hobbymekare. BJs fick hyra sju stallplatser sedan Banverket/Infranord flyttat ut.

Varför flyttade Infranord ut?
Stod inte elrevisionsbussarna bra där inne?
Skyddade från stöld och skadegörelse, regn och rusk.
– Jo, mycket bra. Men sedan SJ splittrades upp så bildades Jernhusen som tog över SJs fastigheter, inklusive lokstallen. Och så tillämpades marknadshyror. Och Infranords ekonomer tog det kortsiktiga beslutet att låta sitt material stå utomhus istället för att betala höga hyror.

Dessa spår är svåra att hyra ut till annat än lok, eftersom det är inrett med plattformar anpassade för lokservice, precis lika höga som gångborden på ett fullstort ånglok. Så BJs blev erbjudna att hyra detta. För marknadshyra. Men marknadshyra innebär att man tar ut så mycket man kan. Ibland blir det inte så dyrt, om det är hyresvärden som försöker hitta en hyresgäst. Därmed kunde en ideell förening som BJs ha råd med dessa lokaler.

Elektriska ting, så som elrevisionsfordon (som ska rycka ut och fixa kontaktledning, när den rasat ned och orsakar stopp i trafiken) som inte rör sig dagligen mår inte bra ute i fukten.
Skadegörelserisken är reell.
Klotter obligatoriskt.

Så Infranord har vid tillfällen hyrt in sig på Lärjes inhängnade och larmade område. På så vis finansierar BJs hyran av lokstallet. Samma lokstall som Infranord lämnade…

Betänk nu att Jernhusen och Infranord båda är statliga bolag, bolag som ägs av dig och mig. Det är våra skattepengar som står ute och nöts ned i förtid av väder och vind. För att någon annan bara ser till sitt.

Ett stenkast bort ligger en mäktig byggnad, se bilden nedan. Ännu ett lokstall, en lokverkstad. Föredetta i alla fall…

Gamla ångloksstallet på Sävenäs - idag tillhåll för lastbilar

Gamla ångloksstallet på Sävenäs – idag tillhåll för lastbilar

Problemet är att det inte finns några spår där längre och vändskivan är borta. Idag är det en godscentral för lastbilar. Konkurrenter till järnvägen, i mångt och mycket.

Spåret ned till gamla ångloksstallet finns kvar som ett stickspår och används som uppställningsplats för ellok. Ellok som hade mått bättre att stå i lokstall.

Re-maskin i form av 185 322 på gamla spåret ned till lokstallet.

Re-maskin i form av 185 322 på gamla spåret ned till lokstallet.

Men.
Det betyder inte att allt var bättre förr.
Bara att det inte är optimalt nu.

Green Cargo ska ändå ha en eloge för att man satsade på modernisering av befintligt material, istället för att skrota och köpa nytt. Tänker på Rd2 och Td.

Rd2 1136 - högsta numret på en Rd2:a, här vid Sävenäs lokstation. Givetvis parkerad utomhus.

Rd2 1136 – högsta numret på en Rd2:a, här vid Sävenäs lokstation. Givetvis parkerad utomhus.

Td 400 utanför ångloksstallet på Sävenäs

Td 400 utanför ångloksstallet på Sävenäs

Med det sagt lämnar jag ordet fritt för kommentarer

Mer från Sävenäs t.ex. här och här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg, Tankar och ord och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Spariver ger kapitalförstöring vid järnvägen

  1. Morrgan Claesson skriver:

    Hej, Du har missförstått byggnaderna på Sävenäs, byggnaden vi har våra lok i är ånglokstallet, när det började komma diesellok på 60 talet byggdes en del om till dieselverkstad 6 platser, det andra huset var lokverkstaden, det du har på bild och som nu är ett höglager. där gjordes lokreparationer på el- och ånglok, även på motorlok innan dieselverkstaden inreddes i ånglokstallet, även förrådet var inrymt i lokverkstadsbyggnaden. hälsning

    Morrgan morrgan@tele2.se 0707 – 87 36 44

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s