Audi vs Alonso – och efter Ryssland, dags för USAs GP

Rysslands GP 2014 blev ingen rysare – det såg Rosberg & Hamilton till redan på första varvet: Rosberg genom att i ett försök att köra förbi Hamilton, låste upp framhjulen så illa att han fick gå i depå på första varvet och byta. Snacka om att komma ut sista. Lewis tackade och cruisade ohotad till målflaggan.

Rosberg visade klass genom att köra de resterande 29,5 milen på ett och samma set däck och sluta på andra plats! Det säger en del om hur snäll asfalten är i Sochi. Och en del om hur överlägsen Mercedesbilen är.

Vad gjorde då F1 i Ryssland överhuvudtaget?
Jo, där pengarna finns, dit kommer F1.
Punkt.

Därför är nästa anhalt USA.
Än finns det pengar där.
Austin Texas.
En ny bana, men beprövad och dokumenterat mycket lyckad.
Dags i helgen och då utan både Caterham och Marussia.
Av ekonomiska skäl.

Komiskt, att showen som omsätter över en miljard per lopp, ska mista två av stallen av ekonomiska skäl.

Samtidigt pågår spekulationerna om Alonsos framtid.

Det har ju hetat att han förhandlar med McLaren om ett ettårskontrakt, något Ron Dennis (stallchef för McLaren) inte vill veta av.. Skälet sägs vara att han vill köra den dominanta Mercedesen 2016, när Hamiltons kontrakt löpt ut.

Men Alonso själv läckte ut att hans framtid inte innehöll en Mercedesmotor.

Och Ferrari har bekräftat att Alonso lämnar dem.

Så om nu Alonso vill ha ettårskontrakt med McLaren-Honda och inte kommer att köra med Mercedesmotor – vad återstår då? Knappast de stall som köper Ferrarimotorer (Sauber och Marussia) och Renault blir i princip Red Bull och Red Bull tar bara sina egna. Nu senast Kvyat, som ersätter Vettel.

Det återstår ingenting.
Endera ljuger Alonso.

Eller så lurar ännu en motorleverantör i kulisserna.
Du har läst rubriken.
Audi.

Varför?

Jo, för att Audi har alltid gett sig in 100%-igt i en sport.
Rally på 80-talet. Man blev världsmästare med sin Audi quattro.
DTM efter rally, man vann med sin Audi V8 (då DTM fortfarande var något av standardbilsmästerskap)
Standardbilsracing, alltså STCC och liknande klasser. 1996 vann Audi A4 quattro de nationella mästerskapen i ett flertal länder, däribland Sverige (STCC), England (BTCC), Tyskland (STW), Australien mfl.
– Så vände man sig mot LeMans samt DTM. Mattias Ekström såg till att Audi blivit dubbla mästare i sin egen hemmaklass och på LeMans har Audi vunnit i så gott som varje år det här årtusendet (mer här). Undantaget en Peugeot ett år och en Bentley ett år. Men Bentleyn var ju bara en ommålad Audi…

Audi har inget kvar att visa eller bevisa i LeMans.

Dessutom har koncernen släppt in Porsche i LMP1-klassen, den tyngsta i LeMans. Samma som Audi dominerar.
Det förstår alla, att Porsche är VAG-koncernens framtid i LeMans. 2014 ställde båda stallen upp, för ingen, inte ens Audi, vinner första året man deltar. Det är se och lära då. Därför körde Audi även 2014. Och vann.

vad återstår för Audi om inte Formel 1?
Och Audi har alltid köpt in de bästa förarna.
För att vinna.

Alonsos framtid innehåller inte Mercedes.
Alonsos framtid innehåller Mercedes främsta rival – Audi.

Mer F1-nyheter

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s