Ma-lokstransport i Ljusdal

Ljusdal, 7:e november 2014

Ett transporttåg från Långsele med destination Oslo fångat på bild av en vänlig läsare. Norsk Transport AS drar hem sina Ma-lok från Three Ts anläggning i Norrland och dragkraft är givetvis den glänsande Ma 404.

Rush Rails timmertåg sida vid sida med transporttåget, som dras av Ma 404

Rush Rails timmertåg sida vid sida med transporttåget, som dras av Ma 404

Med i tåget fördes även en Z66:a som Grenland Rail AS köpt och låtit Three T måla i sina färger.

Transporttåget hade även med sig en nymålad Z66:a

Transporttåget hade även med sig en nymålad Z66:a

Ma 407 är som bekant TGOJ experimentlok, där hytterna moderniserades i slutet av 90-talet, som prov inför eventuell förnyelse av flera Ma-lok. Vilket det dock aldrig blev något av med. Loket köptes samtidigt som Ma 404 av Norsk Transport AS (bilder här när loken lämnade Eskilstuna)

Loken drogs då till Långsele, innan Ma 404 styrde mot Oslo för en omfattande upprustning (här). Ma 407 har sedan dess stått väntande i Långsele (här).

Ma 407 och Ma 882 kan visa upp de båda målningsvarianterna som TGOJ Trafik använde. Den nyare på 407 till vänster syns tydligare på långt håll och utgör en effektivare reklampelare

Ma 407 och Ma 882 kan visa upp de båda målningsvarianterna som TGOJ Trafik använde. Den nyare på 407 till vänster syns tydligare på långt håll och utgör en effektivare reklampelare

Ma 882 var ett av de första lok att säljas från TGOJ till andra aktörer. Lite märkligt kan man tycka att TGOJ sålde ett ommålat lok, när man själv hade kvar bruna Ma-lok. Kanske sade det något om skicket på Ma 882. Eller så fick de en bättre slant för det.

Ma 882 lyftes på sina boggier för inte så länge sedan, sedan det sålts till just Norsk Transport AS som reservdelslok, för att kunna flyttas till Oslo.

Mer om Ma 882 här

Ma 404 väntar på den förestående avgången

Ma 404 väntar på den förestående avgången

Ma 407 överlevde sin yngre kusin Rc1 1010, som här kan ses sida vid sida

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s