Ra 847 vs Ma 403

Lärje 2014

Ma 403, Ra 847 och T23 122 på BJs-spår på Lärje

Ma 403, Ra 847 och T23 122 på BJs-spår på Lärje

Gårdagens rälsbundna flaggskepp bevarade för nutiden. Både Ra-loken och Ma-loken hör till de mer lyckade loktyperna på svenska spår, om än att båda blev rätt få till antalet. 10 Ra-lok och 30-talet Ma-lok. Och inget av fusionen mellan de båda, dvs en sexaxlig Ra…

Ma 403 är i fortsatt gott skick och utgör en stomme i BJs verksamhet, i och med att hon drar transporttåg, chartertåg och är allmänt nyttig och pålitlig.

Ra 847 har stått några år nu, dock under tak i lokstallet på Sävenäs, med läckande fönster, som i sin tur gett fuktproblem i instrumenteringen i ena hytten. Fönstren är nu tätade och loket har provats med gott resultat nyligen. Nu pågår en översyn av maskinrummet, innan loket kan sättas in i lättare chartertåg. Fler än 4-5 vagnar vill inte ett Ra-lok släpa på.

Trevliga färger. Ra 847 kopplad med Ma 403.

Trevliga färger. Ra 847 kopplad med Ma 403.

Mer från BJs och Lärje t.ex. här och här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s