Ordning på TGOJ-området – loktyperna i rena rader

TGOJ 9-nov-14

Någon med krav på ordning har rangerat om på Green Cargos TGOJ-område,
rensat träd och sly
men framför allt
parkerat loken i litteragrupper.

På spår ett, där drivor med diverse diesellok och något övergivet elektrolok stod, står nu fyra stycken Rc1:or. Samtliga kompletta.

Spår 1 med Rc1 1008, Rc1 1011, Rc1 1021 och Rc1 1014 i Eskilstuna, TGOJ

Spår 1 med Rc1 1008, Rc1 1011, Rc1 1021 och Rc1 1014 i Eskilstuna, TGOJ

Rc1 1008, Rc1 1021, Rc1 1011 och Rc1 1014 kommer inte att plockas av Green Cargo, som anser sig ha tillräckligt med reservdelar för framtida behov. Istället öppnas möjligheterna för museibranchen (läs SVJM/Rc1 1007) att få reservdelar. Och det är förstås välkommet.

Inne i verkstaden står den sista Rc1:an att plockas ned, Rc1 1023.

Enda stället i Eskilstuna att finna en V5:a på är på yttersta spåret bakom RBS:en, där det nyligen stod blandade diesellok (här) och dessförinnan Ma-lok (här). Men där står desto flera!

RBS:en - loken är sorterade på tre rader med Z70, V5 och T44 respektive

RBS:en – loken är sorterade på tre rader med Z70, V5 och T44 respektive

Z70 finns på fler ställen, både utanför Ladan, bakom verkstaden och djupast ned på RBS-spåren, som ses på bilden ovan, där sex maskiner står numera.

Z70 748 står som enda lok utanför rundstallet. Sannolikt för genomgång och revision inför försäljning.

Z70 748 - ny ägare på gång? Enda loket utanför lokstallet på nedre TGOJ nu. Gott om lok i stallet dock

Z70 748 – ny ägare på gång? Enda loket utanför lokstallet på nedre TGOJ nu. Gott om lok i stallet dock

 

Lokstallet med vändskivan kvar utanför, idag utrustat för dieselservice. Nu rensat och städat, åtminstone utanför

Lokstallet med vändskivan kvar utanför, idag utrustat för dieselservice. Nu rensat och städat, åtminstone utanför

I rundstallet stod minst fyra T44:or, inne för service och revision. T44 270 och T44 314, båda SJ-blåa, kunde identifieras.

Och på tal om T44, så har TGOJ T44 279 tagit över växlingen i Eskilstuna. Något som tillsammans med närvaron av TGOJ T44 279 på verkstadsplanen skapade en vind av svunna TGOJ-tider.

Längre bort på växlingsvallen stod de numera 13 avställda Rc4:orna oförändrat sedan senast (här)

TGOJ-målade T44:or i form av T44 317 och T44 279

TGOJ-målade T44:or i form av T44 317 och T44 279

T44 317 - parkerad för gott?

T44 317 – parkerad för gott? I bakgrunden skymtar T44 277 i brandgul kostym bakom RBS:en

T44 279 på växlingsvallen. Synnerligen oljeputsad

T44 279 på växlingsvallen. Synnerligen oljeputsad

Tittar vi ned på verkstadsplanen, så hittade vi en rad med tre lok, varav två stått länge, om än flyttats lite fram och tillbaka på sitt spår, så även nu: Ma 832 och T44 273 som nu tillfälligt fått sällskap av en Rd2:a.

Ma 832 i kvällsljuset, både bildligt och faktiskt. T44 279 har provstartats av och till.

Ma 832 i kvällsljuset, både bildligt och faktiskt. T44 279 har provstartats av och till.

Utanför en av verkstadsportarna stod lilla Z4 10 och på ett annat spår, ett lok som sannolikt ska revideras, Rc4 1251

Rc4 1251 utanför Green Cargos TGOJ-verkstad

Rc4 1251 utanför Green Cargos TGOJ-verkstad

Kvar nere vid ladan stod fyra Z70, om än omväxlade till att stå på samma spår, alla fyra.
Inne på området, de tre vandaliserade Z70 tillsammans med skalen av Rc1 1016 och Rc1 1018 (mer här).

Och även vid RBS:en hade insatser mot sly och busk gjorts. Det gjorde att dieselloken syntes bättre och raden med V5:or var imponerande!

En tämligen lång rad med V5, till vänster om dessa några T44:or och längre bort sex Z70

En tämligen lång rad med V5, med V5 189 närmast, till vänster om dessa några T44:or och längre bort sex Z70

Låt oss hoppas på att denna uppstädningen är början på en ny era för TGOJ-verkstaden!
Fler inlägg lär följa

Tidigare inlägg från TGOJ t.ex. här och här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ordning på TGOJ-området – loktyperna i rena rader

  1. Björn Tallmo skriver:

    Tack för dina fina uppdateringar från Eskilstuna!
    Men jag saknar ett lok, den senaste avställda Rc1 1009 som ankom Eskilstuna den 3 november.
    Du såg möjligtvis inte till den också?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s