Tänkte bjuda på några stämnings- och situationsbilder med ånglok i centrum.
Bilderna är tagna i samband med Tågdagarna i Landeryd 2014.
Ångloket E2 1333 i väntan på stationen i Smålandsstenar.
Maskin på nära håll

Ånglok är stora när man kommer in på dem och inte står på perrongen. Delar av E2 1333 i Smålandsstenar
Vi kliver in i hytten på ångloket och det bär av hemåt, vilket i detta fall innebar Landeryd.

Full fart bakåt. Hemåt ligger bakåt. Förarinjektorn ombord på E2 1333 i centrum på bilden, notera gärna hastighetsmätaren till vänster
Olja står för ånglokens livsviktiga smörjning och tre tjocklekar på oljan används. Den trögflytande överhettaroljan, den något mer flytande cylinderoljan och så den vanliga maskinoljan, som är ungefär som motorolja, fast det är en single grade (läs mer om motorolja här). Ångloken bär alltid med sig ett förråd av olja och smörjs som tumregel var 10:e mil, även om det med bra lager går att köra uppåt 20 mil. Men med något lager i sämre skick, så kan intervallet istället gå ned till var 5:e mil…

Två av oljekannorna som ångloket E2 1333 bär med sig i hytten – den vänstra är märkt K4 830, således ärvd egendom och, innehåller tjock överhettarolja och den vänstra den vanliga maskinoljan. Terminologin skiftar lite från plats till plats
Tillbaka i stall och bilden tar upp tre ting som både har saker gemensamt och vitt skilda från varandra. Ångloket ser du i bakgrunden och är E2 1333, även om det lite påminner om en G11:a tack vare att fotografen kapat buffertbalken. Hitom ångloket en GM-diesel och bredvid den en dressin.
Mer detaljer från Tågdagarna i Landeryd här
Från Tågdagarna i Landeryd 2013 här