Rc1 1009 parkerad för gott i Eskilstuna

En grå novemberdag 2014,
TGOJ Eskilstuna

Spår 1, som för två år sedan började fyllas med Ma-lok (här), fylls nu av Rc-lok, primärt orörda Rc1-maskiner (mer här), redo att göra resan förbi yttersta växeln. Samtliga lok körde hit för egen maskin.

Rc1 1008 vs Rc1 1009 - puss på sig, syrran

Rc1 1008 vs Rc1 1009 – puss på sig, syrran

En av de senare att hitta hit var Rc1 1009, sannolikt det senast reviderade Rc1-loket dessutom. Loket fick en Ö3 för någon månad sedan. Nu står även hon i denna gudsförgätna rad.

Samtidigt inne i verkstaden står det sista Rc1-loket att plockas på delar, det är Rc1 1023. Loken på spår 1 går till skrot kompletta, då Green Cargo har tagit alla reservdelar man anser sig behöva. Allt från stolar och instrument till tryckluftbehållare och strömavtagare.

Vilka är loken på spår 1 då?
Innefrån och ut:

Rc1 1014
Rc1 1021
Rc1 1011
Rc1 1008
Rc1 1009
Rc4 1138

Rc1 1014,Rc1 1021, Rc1 1011, Rc1 1008, Rc1 1009 och Rc4 1138. I fjärran skymtar raden med 13 avställda Rc4:or, med Rc4 1172 längst fram

Rc1 1014,Rc1 1021, Rc1 1011, Rc1 1008, Rc1 1009 och Rc4 1138. I fjärran skymtar raden med 13 avställda Rc4:or, med Rc4 1172 längst fram

Frågan är om TGOJ-folket gett upp på Rc4 1138, som befunnit sig på verkstad länge nu (läs mer här)

Precis som när de sista Ma-loken ställdes av för två år sedan, till T13 (här), så råder det lokbrist hos Green Cargo.

Därför får de två sista Rc1-loken i trafik, som dessutom råkar vara det första och det sista loket i serien, Rc1 1007 och Rc1 1026, jobba vidare. De har Borlänge som hemmastation och gör uteslutande tjänst på växlingsvallen (bilder från midsommar 2014 här), men det ryktas om att åtminstone Rc1 1026 kallas ut för linjetjänstgöring nu (läs mer här). Och Rc1 1007 som var planlagt att övertas av Järnvägsmuseum i Gävle denna månad, kommer att jobba vidare året ut. Åtminstone…

Allt med 13 Rc4-lok står avställda och arbetslösa i Eskilstuna (här)

Rc1 1008, Rc1 1009 ocj Rc4 1138 på spår 1

Rc1 1008, Rc1 1009 ocj Rc4 1138 på spår 1

Mer Rc1 i Et här

Rc1-skrotning här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s