Billiga vinterväck 2014 – låt oss prova

Vinterdäcksdags!

Det finns få saker som det fuskas så mycket med som däck till bilen.
Känner du igen meningar som:
”Det är mycket mönster kvar på de här” fast de är stenhårda efter fyra säsonger, eller
”Det här får duga en säsong till” fast varannan dubb är borta och mönstret halvt nedslitet.

Få saker kan enskilt förbättra en bils prestanda som nya däck kan.
Ändå drar vi oss för att investera i detta.
Det känns som att det är förspillt, en dålig investering, eftersom däck inte är beständigt. De slits för fort, blir gamla för fort.

Ändå talar tester sitt tydliga språk. Medan de bästa däcken skiljs åt med hårklyveri och subjektiva bedömningar, så skiljer det milsvitt till det begagnade fjolårsdäck som ibland tas med som referens. Fjolårsdäck… hur gamla är dina?

Vinterskodd

Vinterskodd

I år hade jag inget val. Sciroccon jag köpte (här) hade inte med sig något ombyte, helt enkelt.

Skulle jag köpa begagnade fälgar och sedan nya däck?
Nej, valet föll på kompletta hjul och i ett ganska tidigt stadium att beställa dessa på nätet.

Varför?
Jo, för att däckhandlarna inte kan ge mig ett objektivt råd. De erbjuder ett mellanklassdäck eller ett premiumdäck, som de har avtal med. Det är alltid det bästa, konkurrenternas märken är alltid sämre. Och ber jag om en motivering, får jag höra att han själv kör på dessa. Ett säljargument jag börjar bli allergisk mot.

Så utbudet, översikten och möjligheten att lätt se klassning av rullmotstånd, våtgrepp och buller, drev mig till Nätet.

Jag valde fälgar efter mycket omsorg.
Fick bli 16″ för att hålla kostnaden nere och för att få lite mer profil på vintern, som du kanske minns är min VW Scirocco rätt hård i fjädringen.
Svarta fälgar till en svart bil.

Så var det detta med vinterdäcken då.

Jag läste klassningar av rullmotstånd, våtgrepp och buller.
Jag läste omdömen.
Jag jämförde.

Good Year Ultragrip låg länge bra till.
Premiumdäck med historia av F1-tävlande.

Fast de Pirelli Ice-Zero som jag skodde Passaten med tycker jag inte om.
Testvinnare…

Jo, men alla däck är en kompromiss och sedan gäller det att avgöra vad som är viktigt för Dig.
För att bli testvinnare i ett vinterdäckstest måste däcken prestera topp på packad snö och på is.
Slask och barmark prioriteras ned i testernas viktning.

Men jag kör allra allra mest på just barmark, våta vägbanor och i slask.
De få gånger jag utsätts för äkta vinterväg går att räkna på en hands fingrar i jämförelse.

Pirelli Ice-Zero är helt enkelt för mjuk och erbjuder dålig stabilitet. Det är lite som att köra på suddgummi på asfalt.

Tidigare körde jag på Nokia WR D3, sk mellaneuropeiska vinterdäck, till min Passat W8 4Motion, och var mycket nöjd med dessa. Stabila och gott om fäste under de körförhållande som oftast mötte mig.

För skojs skulle valde jag att sortera däcken efter pris och fick upp ett kinesiskt däck överst. Rotalla S100. Mellaneuropeiska vinterdäck, precis som de Nokian WR D3 som jag var nöjd med.

Kan ett nytt kinadäck vara sämre än ett begagnat premiumdäck?

Specifikationerna lät okej och det fanns gott om omdömen, förvånansvärt många positiva.

5500kr för fyra kompletta hjul, balanserade och levererade hem till brevlådan. Det motsvarar ungefär priset för fyra premiumdäck utan fälg och utan montering.

Jag slog till!

Hittills har jag kört dem 200 mil, mest på kalla, våta och torra asfaltsvägen, på grus och även på underkylt regn. Det senare biter ingenting på, följaktligen var det inget jag dömer ut dessa däck för heller.

Men på de andra väglagen har de varit helt till förnöjsamhet: bra grepp på blött, trygga och stabila under kurvtagning och riktigt tysta. Avsevärt bättre än nordiska vinterdäck.

Men vi får väl se hur det blir när vintern kommer på allvar. Med slask och annat. Jag återkommer med en rapport då.

Tills dess föreslås t.ex Myter om Vinterdäck

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s