Längst fram i julmarknadståget på S1 1921

Stockholm, 7:e dec ’14

SÅS och NJM gjorde traditionsenligt gemensam sak i arrangemanget med ångloksdraget tåg till julmarknaden i Nynäshamn. Dragkraft för året vara SÅS ånglok S1 1921.

S1 1921 på Tomteboda godsterminal, redo för söndagens tur till Nynäshamn.

S1 1921 på Tomteboda godsterminal, redo för söndagens tur till Nynäshamn.

Tidig morgon vid Tomteboda godsterminal, S1 1921 har övernattat här och fyren är fylld med vilt brinnande ved redan när jag anlände.

S1. SJs sista ånglokstyp. S1 1921, och hennes systrar, är byggda 1952 utifall att dieselloken inte skulle vara pålitliga eller på annat sätt krångla. 100 år av ånglokserfarenhet, det borde väl resultera i en fantastisk maskin? Och visst är det estetiskt tilltalande!

Men samtidigt är inte en maskin vackrare än vad den kan prestera. Även i lokvärlden kommer skönheten innefrån.

Hur är det då med litt S1?
Rykten som florerar är att loken ska ha svårt för ånga och vara slirbenägna. Men rykten är ofta tunna och uppskruvade. Hur är S1 i verkligheten? Och kunde loket verkligen vara så illa? Både Sa och Sb/S2 var lyckade maskiner, liksom BJ Y3, som till mångt och mycket lånade ut sina ritningar till SJs ingenjörer som ritade S1.

Morgonens första uppdrag var att vända loket, så att de skulle gå framlänges ned till Nynäshamn.
Jag och lokföraren vände på triangelspåret, samtidigt som vi både bekantade oss med loket och med varandra.

På vägen mot Karlberg i soluppgång med ensamt ånglok

På vägen mot Karlberg i soluppgång med ensamt ånglok

Karlberg och vändpunkt för triangelvändningen. Vi vände tillbaka mot Tomteboda och julmarknadståget.

Karlberg och vändpunkt för triangelvändningen. Vi vände tillbaka mot Tomteboda och julmarknadståget.

Loket gick bra, rullade lätt och fint och allt tycktes fungera.
Så långt allt väl.
Kolförrådet var fyllt och tankarna lika så.

Tillbaka vid vagnarna i Tomteboda, så kopplades loket till och bromsprov utfördes, samtidigt som jag spolade durken ren. SKÅJ passerade med Ma 405 en bit bort (här).

S1 1921 med hela julmarknadståget väntar på avgång från Tomteboda

S1 1921 med hela julmarknadståget väntar på avgång från Tomteboda

Planen var nu att åka ned till Karlberg och stå där tills vi fick gå till plattform på spår 10 på Stockholms central.

Fortsättning följer här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s