Längst fram i julmarknadståget på S1 1921 – slaggning, Nynäs och tillbaka igen

Det tog oss 45 minuter att riva ut fyren, skrapa åtminstone 50% av rostern fri från slagg och sedan bygga en ny fyr och få upp trycket. Till råga på allt verkade sotaren inte vara helt kry; den väste och drog ånga, men skapade inte mycket drag i fyren. Röken välde ut ur skorstenen, istället för att stå som en plym ur den. (Läs här hur vi hamnade i detta)

S1 1921 ankommer Nynäshamns lokstall

S1 1921 ankommer Nynäshamns lokstall

Men efter denna insats, tog vi oss hela vägen till linjens slut, Nynäshamn, där passagerarna gick av för att gå på hjulmarknad. Vi kopplade loss loket – ångloket S1 1921 – och gick mot lokstallet, för att slagga, dra asklådan, vända loket och fylla förråden, både på loket och på besättningen.

Vi började med att vända loket på vändskivan.

För mig som eldare var det en fantastisk lyx att gå och äta, medan vänliga människor smorde, slaggade och tog hand om loket. Nästan som på ånglokstiden. Kändes syndigt och slarvigt. Inte för att jag miss- trodde någon, men för att jag är van att vara med på varenda detalj som görs på loket under en resa.

En äkta, väggmonterad vattenhäst fyller upp tankarna på S1 1921

En äkta, väggmonterad vattenhäst fyller upp tankarna på S1 1921

Anläggningen som Nynäshamns Järnvägsmuseum förfogar över är en gammal äkta ångloksmiljö, inte bara med intakt lokstall med rökhuvar och vändskiva, utan även med fungerande vattenhäst och kolkran. Inga moderniteter som vattenpost eller traktor för att fylla förråden.

Kolning med autentisk kolkran

Kolning med autentisk kolkran

S1 1921

S1 1921

S1 har två separata vattenförråd: dels de uppenbara sidotankarna, framför hytten, dels bakomhytten, under kolboxen. Separata är de för att man först använder vattnet i det bakre förrådet. På så vis ökar man trycket på drivaxlarna och minskar slirproblematiken något.

Så med fyllda förråd, med ren roster och en nybyggd fyr fick vi slingra oss ut mellan tiominuterstrafiken (pendeltågen, som absolut inte får störas) och gå tillbaka till Nynäshamns station och koppla vagnarna.

Så fort vi kom dit kom det som alltid skaror av beundrare, fantaster och vanliga människor – ett ånglok fascinerar folk oavsett intressen. Bromsprov på tågsettet och fyren byggs upp för avgång. Linjen inleder med en lång och rätt brant uppförslöpa, som dessutom svänger. Blött och fuktigt var det också, så friktionen mot rälsen var begränsad också.

Avgång
Hemresa

Vi avgick på utsatt tid. Tåget var fortfarande tungt, förstås, och ångloket slirade betänkligt i sin färd upp mot Stockholm.
Hastigheten lågt runt 25 km/h, det fanns inte fäste till att lägga ut mer genom hela backen. Men det tuffade på. Problemet med att inte kunna öppna regulatorn för fullt, blir det sämre draget i fyren, något som försvårar eldandet. Och S1 1921 var inte ångloket som kunde avvara lite drag.

Men upp kom vi, även om tidtabellen redan var spräckt bortom reparation. Och det gjorde att vi prioriterades ned ännu mer, om nu det var möjligt, bland de viktiga pendeltågen.

Stoppsignal för ångtåget, medan pendeltågen fick passera oss

Stoppsignal för ångtåget, medan pendeltågen fick passera oss

Fyren brann riktigt bra, och lät sig matas regelbundet, om än tunt, tunt med kolet. Kolet som nu var nytt, bra kol.

Ändå blev glödbädden stadigt tjockare vart eftersom resan gick.
Och halvvägs till Stockholm så brann det riktigt dåligt i fyren, mitt i och framtill.
Blå-lila eldstungor varnade för slaggbildning.

En tjock glödbädd med dåligt drag i fyren på S1 1921

En tjock glödbädd med dåligt drag i fyren på S1 1921

Det fick brinna ned rejält, så rostern blev synlig och hålen tätades med aldrig så lite kol vartefter de uppstod. Men precis som på utresan brann det bara riktigt bra i bakkant. Fast den här gången gick det att hålla trycket uppe i alla fall, det ska vi nog tacka kolet främst för.

Lokkaffe. Flaskan står på konstant värme ovanför fyren, precis vid regulatorarmen

Lokkaffe. Flaskan står på konstant värme ovanför fyren, precis vid regulatorarmen

Det mesta man dricker som eldare är vatten. Lokföraren drick mest kaffe. Speciellt om det som denna dag är en kall dag. Då är det lokkaffe som gäller, kokkaffe som bryggs i en flaska som hålls lagom het på pannan i hytten.

Precis som en knäckemacka kan smaka himmelskt efter en heldag på fjället, så smakar lokkaffe fantastiskt efter en heldag i lokhytten.

Vi nådde Stockholms central för egen maskin och utan ofrivilliga uppehåll, även om trafikledningens otaliga stopp för passerande pendeltåg gav oss chansen att bygga tryck och ta in vatten.

SKÅJ passerade med sin Ma 405 och en Hg kom för att dra NJMs vagnar tillbaka till Nynäs. För en kort stund försattes stationen i 50-talskänsla. Faktum var att Hg:n var äldre än ångloket!

Passagerarna verkade vara nöjda och lämnade tåget, medan vi gick tillbaka till Älvsjö, för rangering av vagnarna och för att slutligen växla in ångloket S1 1921 på sitt hemspår och lämna henne för denna gång.

S1 1921 andas ut efter en helgs tjänstgöring.

S1 1921 andas ut efter en helgs tjänstgöring.

En erfarenhet rikare och som svaret på frågan jag ställde mig innan dagen (här ) huruvida det bara är elaka tungor som hävdar att S1 har svårt för ånga och är slirbenägna, eller om det ligger något i det, så får jag nog säga att den lilla erfarenhet jag nu fått av S1, så stämmer de. Loket var klart knepigare att hantera än B-lok och E-lok, men likaväl, ett ånglok är alltid ett ånglok och det var en fantastisk dag.

Tack till SÅS och NJM som gav mig möjligheten att elda på denna resa!

Sidan med ångloksäventyren samlade

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s