Fakta och myter om Long Life-olja

Oljebyte var 3000:e mil, det är vad Long Life innebär idag. Normalt är ju annars 1500 mil, även om ännu tätare oljebyten förespråkas som billig livförsäkring på din motor (här).

Detta har blivit möjligt i takt med att syntetoljorna utvecklas och blir allt bättre, för dagens normalintervall (1500 mil) hade betraktats som synnerligen long life på 60-talet och på 20-talet hade det ansetts som en utopi.

Men tillbaka till idag. Serviceintervallet på 3000 mil innebär dock fler krav än att bara byta till Long Life-olja.

Long Life-olja  har ett mindre multi-grade-intervall, ofta 10W-30, eftersom ju större intervall, t.ex. 0W-40, har mindre slitstyrka.

Long life-serviceintervall kräver att motorvärmare alltid används vid starter i temperaturer under +5 grader C. Därför är längre tal än 10 onödigt (läs mer om multigrade och pumpbarhet här). Dessutom ska kortare, stadskörningar sällan företas. Uteslutande ska en ”long life-bil” lunka och gå på jämn gas på långkörning enligt hastighetsbegränsningen. Forcerad och inspirerad körning är inte tillåtet och inte heller körning med släpvagn. Om något av detta görs, så bör vanlig motorolja av bästa kvalitet användas och bytesintervallet sänks till 1500 mil.

Men det finns ju rätt många bilar som själva känner efter hur sliten oljan är och själv talar om när det är dags för service. Flexibelt serviceintervall. Då kanske man kommer 2000 mil, även om man drar släp ibland och kör lite kortkörningar, med någon kallstart ibland. 2000 mil är ju ändå 30% längre än 1500 mil.

Fungerar inte det då?

Det beror på vem du vill lura.
Om du kör på ett sätt så att bilen tycker att det är dags för service innan long life-intervallet (3000 mil), så har du nytta av att ha en annan motorolja i motorn. För bästa skydd av motorn.

Om du gör kallstarter, så behöver du ha en olja med lågt wintertal (0W eller 5W) för att den ska smörja bra vid kallstart. Slitaget vid kallstart är oerhört och vikten av rätt olja kan inte nog understrykas.

Om du drar tungt, eller utnyttjar motorns resurser på annat sätt, så behöver du en olja som tål belastning och hög värmeutveckling, utan att koksa eller att oljefilmen brister. Det gör inte long life-oljorna.

Detta står att läsa i det finstilta hos både biltillverkare och oljeproducenter, men när blev du aktivt upplyst om long life:ens begränsningar hos din verkstad i samband med att de erbjöd dig den?

Du kanske även uppskattar
Fakta och myter om syntetolja
Fakta och myter om bensintillsatser
Fakta och myter om fartens tjusning

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s