Ångturbinloken i vinterdvala

TGOJ M3t 73 i vinterdvala

Ångturbinloket TGOJ M3t 73 i vinterdvala

Vi präglas tämligen tidigt i livet och det som är inpräglat med en positiv stämpel har ofta tendenser att hänga med genom livet, som just något positivt och välbekant.

Somliga skulle kanske vilja nämnda ödet eller förutbestämt, men vi kan lämna det där hän, denna gång.

När jag var i alldeles lagom ålder för prägling började det som skulle bli GBBJ att väcka upp TGOJ-ånglok efter TGOJ-ånglok (läs här) och körde med dem både ofta och nära min uppväxt.

Nummer två ut ur lokstallarna i Grängesberg var ett ånglok så unikt att det är svårbegripligt att förstå än idag – världens enda fungerande ångturbinlok, TGOJ M3t 71. Som generell ångloksupplevelse är turbinloken inte alls lika bra som t.ex. ett B-lok (här). Turbinloken har inget maskineri som ett kolvånglok har och saknar det karaktäristiska tuffande ljudet. Dessutom har de små hjul, ett långt underbett framtill där turbin och växellåda är placerat och tendern är oproportioneligt kort. Men de tre loken i fråga i Grängesberg är som sagt världsunika och representerar svensk ingenjörskonst och framåtanda.

Svensk ingenjörskonst signerat Lidingö, Eskilstuna och Trollhättan - växellådan på ångturbinloket TGOJ M3t 72

Svensk ingenjörskonst signerat Lidingö, Eskilstuna och Trollhättan – växellådan på ångturbinloket TGOJ M3t 72

Efter att ha besökt TGOJ-lokstallet ett otal gånger (här) och varit motarbetad av både avstånd och den närmaste familjen i decennier mot handgripligt engagemang, så kom så dagen då jag kom till lokstallet som en resurs och jag fick guidning i loken aktuella status och framtid.

Fyrboxen på M3t 73 från insidan, Även om valvet är nedtaget - något som skapar större rymd - så är det en väl tilltagen fyrbox.

Fyrboxen på M3t 73 från insidan, Även om valvet är nedtaget – något som skapar större rymd – så är det en väl tilltagen fyrbox.

Och genom präglingen från barnaben, var det en mycket speciell känsla att krypa in i fyrboxen på M3t 73.

M3t 72 kikar på dig

M3t 72 kikar på dig

 

 

 

 

 

 

 

 

GBBJ har fått bidrag från Riksarkivarieämbetet för att ställa iordning M3t 73 samt utbilda folk på loket. För i dagsläget finns det inte många som kan hantera ett ångturbinlok, varken underhållsmässigt eller körmässigt. Det är av stor angelägenhet att dessa kunskaper förs vidare medan tider ännu är, liksom att kunna ha ett fungerande ångturbinlok att visa upp för världens alla turister och järnvägsentusiaster.

TGOJ M3t 71 - often titulated World's only operative steam turbine locomotive. Inte helt körbart för stunden.

TGOJ M3t 71 – often titulated World’s only operative steam turbine locomotive. Inte helt körbart för stunden.

Nu finns det problem med att hitta ett körbart ångturbinlok. 71:an, som i över 30 år burit epitetet Världens enda fungerande ångturbinlok, behöver ett nytt storlager och nya tuber. På bilden ovan syns hur ångpannan tömts på tuber.

Änden på en urtagen småtub och en avrostad nitskalle, arkeologiska fynd från M3t 73.

Änden på en urtagen småtub och en avrostad nitskalle, arkeologiska fynd från M3t 73.

Sida vid sida står den orörda systern 73:an, visserligen i behov av tuber hon med, men i övrigt orörd och med en synnerligen fin hjulsats.

Men när valvet i fyrboxen rivits uppdagades en lappad och lagad fyrbox, där nitskallarna på flera ställen rostat betänkligt. Det är mycket tveksamt om den ens håller tätt för en påeldning ens.

Sotstkåpet på M3t 72 - tectylat och skyddat.

Sotstkåpet på M3t 72 – tectylat och skyddat.

Så har vi 72:an, som kom tillbaka till Grängesberg efter decennier i Nynäs loksamling.

Hon är härligt tectylkonserverad på insidan, drypande svart och fin. Men hjulen är tunna och ett drev i växellådan lär ha fått sig en törn vid en sen genomgång.

Så, ska jobbet göras med att tuba om 71:an och hitta en verkstad som lyfter henne, så att storlagret kan tas ned, gjutas nytt och skavas in. Eller ska hon få byta hjul helt och hållet med 73:an?

Eller kanske ska 73:ans panna lyftas ur och skickas till tyska Meiningen för ny fyrbox och nya tuber?

Eller är det enklast att låta ABB Stal gå igenom växellådan på 72:an och tro att hjulen duger? Trots allt, hon kommer inte att rulla så många kilometer, att hjulen ska ställa till problem.

Det är en fråga om pengar så väl som arbetsinsats.

M3t 72 i förgrunden, med M3 49 på stallplatsen intill.

M3t 72 i förgrunden, med M3 49 på stallplatsen intill.

Mer från TGOJ Grängesberg här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ångturbinloken i vinterdvala

  1. Verkar vara väldigt resurskrävande på många nivåer. I körbart skick vore det väl något för Järnvägsmuséet i Gävle?

    • DonDoc skriver:

      Järnvägsmuseet i Gävle? Knappast, det handlar ju om privatbanelok. Dessutom hade de 72:an på ”foder” i över 25 år, men körde henne på porten. Så intresset får nog anses vara… begränsat. Tyvärr.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s