TGOJ-attack på Smedjebacken

1980-talet innebar flitigt användande av TGOJs gamla malmtågslok och Ludvika-Nyhammar var en frekvent använd sträcka. Smedjebacken tillhörde SWB och hade ingen TGOJ-anknytning, men vid detta tillfälle hände det något i Smedjebacken (vad är höjt i tidens dunkel), som gjorde att GBBJ körde en tur Ludvika-Smedjebacken med M3 49. Året torde kunna vara 1984.

TGOJ M3 49 i full backgång mot  Smedjebacken på fd SWB

TGOJ M3 49 i full backgång mot Smedjebacken på fd SWB

Smedjebackens station. M3 49 gjorde rundgång och gick rättvänd tillbaka till Ludvika.

TGOJ M3 49 gör rundgång på Smedejbackens station.

TGOJ M3 49 gör rundgång på Smedejbackens station.

Närbild/uppförstoring av samma bil. Enbart toppstrålkastaren tänd, varselvästar var inte uppfunnet ännu och lägg märke till hur TGOJ maximerade vattenförråden på sina korta tendrar – M3 49 ser verkligen ut att ha dragit upp axlarna.

TGOJ M3 49 - välbevarad svensk ingenjörskonst

TGOJ M3 49 – välbevarad svensk ingenjörskonst

Rundgången fullbordad och 49:an spänns framför vagnarna, redo för avgång mot Ludvika.

TGOJ M3 49 innan avgång på Smedjebackens station

TGOJ M3 49 innan avgång på Smedjebackens station

TGOJ M3 49 är Sveriges första trecylindriga ånglok och beställdes av privatbanan TGOJ för att dra malmen från Grängesberg till Oxelösund. Loket finns idag fortfarande i GBBJs TGOJ-samling i Grängesberg. Loket är i gott skick, men behöver omtubas innan det kan driftsättas på nytt.

Andra inlägg med TGOJs ånglok här och här

Du kanske även gillar hur ett ånglok eldas eller hur ånglok fungerar

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s