Sista Rc1:an och hennes efterträdare i Borlänge

1:a feb ’15 – Borlänge rangerbangård i snöyra.

Den sista Rc1:an blev även den Rc1:a sista kvar i aktiv tjänstgöring. Här har hon – Rc1 1026 – söndagsvila i Borlänge.

Rc1 1026 i Borlänge tillsammans med Td 392

Rc1 1026 i Borlänge tillsammans med Td 392

Loket har inga automatkoppel kvar – eller kanske inte ens haft.

Rc1 1026

Rc1 1026

Längre bort hittade vi loket med växlingskoppel, nyombyggda Rc4 1184, under spänning.

Rc4 1184 har tagit över rollen som växellok i Borlänge från främst Rc1 1007

Rc4 1184 har tagit över rollen som växellok i Borlänge från främst Rc1 1007

Lokbrist hos Green Cargo tvingar Rc1 1026 att hålla igång ett tag till. Märkligt, eller hur, när Ma-loken nyss var så övertaliga…

Läs gärna om Rc4:ornas ombyggnation i Eskilstuna till växellok här och om Rc4 1184 här.

För ett drygt halvår sedan var det Rc1 som växlade i Borlänge, speciellt Rc1 1007, läs om det här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Sista Rc1:an och hennes efterträdare i Borlänge

  1. Lokförare skriver:

    Du har en riktigt bra blogg. Men jag vill be dig om en sak. Sluta att könsbestämma loken. Det har aldrig lokförarna gjort utan vi använder slang som maskin, hoj, kärra, burk och liknande saker. Vi säger aldrig hon. Tack för en bra blogg annars!

    • DonDoc skriver:

      Hej, jag tackar och bugar för berömmet! Det värmer.

      Jag vill ogärna säga emot professionen, men säga så här, kanske det kan skilja från ställe till ställe eller generation till generation, huruvida ett lok benämns som ”hon” eller ”burk”?!

  2. Lokförare skriver:

    Ångloken skall jag inte uttala mig om med säkerhet men har svårt att tro att de kallades hon. När jag började som förare och träffade andra förare som var födda på 20-talet och framåt, har de aldrig sagt ”hon” om ett ellok eller diesellok i alla fall.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s