S1 1923 i Grängesberg

Medan lejonparten av beredskapslok hämtades och samlades på Grängesbergs malmbangård på 90-talet dök det stundom upp en och annan udda fågel där också.

S1 1923 stod länge uppställd som monument utanför en station, Sveg, tror jag, men hämtades medan tider ännu var, dvs medan det fortfarande gick att bygga spår till loket och ansluta till linjen med klätterväxel.

S1 1923 på Grm

S1 1923 på Grm

Jag gissar att detta är just S1 1923, baserat på den färg man målat pannplåt och cylinderplåt med. Sannolikt var det inte fler S1:or som målades på detta vis.

S1 1923 driftsattes sedan och gick många år i ångtågspendeln mellan Järnvägsmuseum och Gävle C.
Idag står loket avställt i väntan på byte av takstag och omtubning. Känns fenomenet bekant?
Läs mer om BJ H3s 111 som opereras för samma åkomma (här)

Systern S1 1921 i trafik här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till S1 1923 i Grängesberg

  1. hampus71 skriver:

    Jag sände en hälsning nyligen – Du kanske vill dela med dig av det här till dina kamrater – – http://www.historiskt.nu/rullande/turbinlok/turbinl_utv.html – – och postvagneng – – http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=911706

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s