Ma 403 i Ludvika med norska personvagnar i kroken

Ludvika 15-mars-22

En iskall morgon så dundrade åter ett Ma-loks kompressorer över Väsmans nejder.
Ma 403 stod på Ludvika station precis där Ma-loken som anförde Södra Stålpilen (här) stannande för att få plats med hela tågsettet på stationen. Över halvkilometern långt. En bit att gå i händelse av tjuvbroms på någon axel…

Ma 403 med tjänstevagnarna

Ma 403 med tjänstevagnarna

Så även idag. Inte tjuvbroms, men långt tåg. Dubbla lok till och med. Gröna privatbanelok med norrlandsplogar. Men den bakre gick bara i transport, urkolat och allt. En tämligen nymålad ex-Obas El13.

En transport från Storlien signerad BJs med deldestination GBBJ och slutstation Göteborg (ex-Obas El13 har härbärgats på Lärje tidigare läs här). El13-maskinen drog ned tempot genom hjulflänsar i behov av svarvning.

Annars var det norska ex-Obas-personvagnar som dominerade tåget, men även diverse andra personvagnar och öppna vagnar.

I mitten av tåget gick de vandaliserade vagnarna

I mitten av tåget gick de vandaliserade vagnarna

Efter frukostuppehållet fortsatt tåget mot Grängesbergs malmbangård där några hundra meter vagnar sedan kom att lämnas av.

Ma 403 häver sig majestätiskt över övergången

Ma 403 häver sig majestätiskt över övergången

Ma 403 södergående

Ma 403 södergående

Ofotbanenvagn på Ofotbanenvagn

Ofotbanenvagn på Ofotbanenvagn

En illa vandaliserad vagn med intressant färgsättning gick i bakre mitten av tåget. Målningen var helt i klass med BJ-färger och TGOJ Trafik-färger och återfinns närmast på T42 205, demoloket som SJ köpte av GM sedan de försökt sälja loktypen i Sverige och Norge. Intressant att en tillhörande vagn fått behålla målningen i alla dessa år. Någon som vet mer?

GM?! Målad som T42 205! Kan inte var en slump. Vad har vagnen för historia?

GM?! Målad som T42 205! Kan inte var en slump. Vad har vagnen för historia?

Traktionsmotor till El13 lastad på O-vagn

Traktionsmotor till El13 lastad på O-vagn

Ett knippe öppna godsvagnar transporterade banmotorer till El13.

Vädret visade sig från en mindre behaglig sida, med isande vindar och snöflingor i luften, fjärran från den vår som Ludvika erbjöd för bara några dagar sedan.

En färgklick i det gråa senvintervändret - BJs resgodsfinka

En färgklick i det gråa senvintervändret – BJs resgodsfinka

Det var synnerligen grått och BJs-tåget var verkligen en sprakande färgklick denna söndagsmorgon.

Mer Obas här

Mer BJs-expedition med Ma 403 i spetsen här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Ma 403 i Ludvika med norska personvagnar i kroken

  1. Tågab Rules skriver:

    BillerudKorsnäs V11 lok i den nya designen. http://www.jernbane.net/bo/subpage.php?s=0&id=193469

  2. Bosse skriver:

    Vagnarna i GM-färgsättning är inte en slump, men inte heller vagnar som har behållit färgsättningen sedan proven med T42 en gång i tiden. Det torde istället vara vagnar som tidigare har ägts av norska GM-gruppen som också ägde T42 loket innan det såldes tillbaka till Sverige. Läs mer om dom här: http://www.gm-gruppen.no/

    /Bosse

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s