Stratergier, rykten och rökridåer när F1 2015 börjar

Formel 1 2015 började som så ofta för F1, ”down under”, Melbourne Australien, mitten på mars. Försäsongstesterna lovade mycket, som vanligt, och för en gångs skull på tio år handlade det mesta om motorerna, som uppdaterats. Och om Alonsos märkliga testkrasch (här).

Alonso kom inte ens till start i Australien, men vad hade det gjort i praktiken. Magnussen tog Alonsos bil och sköt Hondamotorn på formationsvarvet, så det haglade metalldelar bakom bilen. Och Button visade att McLaren-Honda-bilen inte var snabb. Kanske skruvades effekten ned för att rädda den motorn?

Button kämpade kring allra sista plats loppet igenom

Button kämpade kring allra sista plats loppet igenom

Kvyat kom inte ens genom formationsvarvet i sin debut för Red Bull Racing.

Kvyat kom inte ens genom formationsvarvet i sin debut för Red Bull Racing.

Nästan lika illa var det för Kvyat, som inte heller kom runt till startrutan i sin debut för Red Bull Racing, då växellådan havererade. Senare skulle Red Bull skylla på Renault och motorvibrationer. Tro det! Och det skulle visas bara vara upptakten till ett bråk mellan Red Bull och Renault.

Red Bull är frustrerade över att Renaultmotorn är svårkörd och kanske lite effektsvag också. Renault är frustrerade över att ha vunnit 4 raka VM-titlar och knappt få någon uppmärksamhet. 2015 är året då kontrakten mellan Red Bull och Renault går ut.

Vad händer sedan?

Köper Renault ett annat stall? Eller Red Bull?
Eller får Red Bull in Audi som motorleverantör?

För Audi har F1-folk, med ex-Ferrarimannen Stefano Domenicali i spetsen, i Ingolstadt.

Kimi Räikkönen (th) var flera gången snabbast på banan, Mercedespojkarna inkluderat, men depåstoppen var inte klanderfria

Kimi Räikkönen (th) var flera gången snabbast på banan, Mercedespojkarna inkluderat, men depåstoppen var inte klanderfria

Ferrari tycks annars stå för den största uppryckningen och tycks vara nästsnabbast. Vettel tog en tredjeplats medan Kimi Räikkönen hade mycket god fart men båda depåstoppen krånglade, det andra så mycket att en hjulmutten inte sattes fast och Kimi fick bryta med löst hjul.

Men att Ferrari lyckats bygga en motor av rang underströks av Sauber, vars debuterande Nasr tog en femteplats och höll Red Bull stången.

Mercedes genomför ännu en klanderfritt depåstopp, här med Hamilton

Mercedes genomför ännu en klanderfritt depåstopp, här med Hamilton på väg mot seger efter pole position och med snabbaste varvet på meritlistan

Men trots att Mercedes och Hamilton varvade ända upp till Red Bull på sjätte plats, så var det bra och hård racing. Inget sparande på material eller annat tok.

Kimi Räikkönen bröt och Bottas kom aldrig till start pga ryggproblem. Så med Marcus Ericsson i Sauber på en slutlig åttonde plats innebar det att Sverige tog poäng men inte Finland. Det är sällsynt i F1-sammanhang numera.

Så hur mycket hinner man utveckla bilarna på två veckor?

Ganska mycket inom Formel 1.

Denna helg, den andra i årets säsong, och som brukligt i det varma, fuktiga Malaysia. Över 60 grader i asfalten kan vara ett rekord och en rejäl utmaning för förarna att inte bränna upp Pirelligummit.

Sainz och Verstappen – ynglingarna i Toro Rosso visade åter att det går att åka fort med Renaultpower, men även Kvyat och Ricciardo i Red Bull verkade ha mer fart i sina bilar. Men ordkriget mellan Red Bull och Renault trappas upp allt mer.

Carlos Sainz Jr visar att han har sin faders rallytalanger

Carlos Sainz Jr visar att han har sin faders rallytalanger

Alonso var fit for fight och gjorde sin debut för McLaren-Honda, efter att på presskonferensen gett en helt egen förklaring till kraschen på testet i Spanien tidigare i år.

Men det klart att det inte var något spontant eller oförberett. Givetvis hade Alonso ett manus. Frågan är bara varför man gav honom uppgiften att sprida en ny version av kraschen. Och på vems initiativ? Det känns som att det kan vara större än bara McLaren-Honda. FIA? Bernie?

Vad kan ha hänt med bilen som gör att högre makter vill undanhålla sanningen för att inte skada sporten? Om inte annat får vi väl läsa det i Ron Dennis’, Bernies eller Alonsos memoarer om några år.

Regn i slutet på kvalet till Malaysias GP kastade om startfältet något, om än inte rejält. Men Vettel pressade in sin Ferrari mellan Hamilton och Rosberg lovar gott, sedan Ferrari visat att de tagit ett steg närmare Mercedes hela helgen. Och med Ricciardo i fjärde rutan är det inte längre otänkbart att ha tre olika motorer på pallen när målflaggan fallit i morgon förmiddag svensk tid.

Force India i ny, tilltalande målning

Force India i ny, tilltalande målning

F1-förarnas löner 2014 här
Mest betalda idrottmän alla kategorier 2014 här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s