Vörmynderi – generalagent i det vörgågna – öppet brev till Svenska Volkswagen

Svenska Volkwagen har i 20 års tid med rätta kritiserats för både lokala försäljare och verkstäder. Och bättrat sig. Och lämnat en del kvar att arbeta på. 

Så när jag nyligen besökte min trevliga VW-återförsäljare med anledning av ”nya” (läs lätt ansiktslyfta Scirocco) fick jag en chock. 

Svenska generalagenturen har bestämt sig för att svenska folket inte ska ha samma utbud som tyska Volkswagen erbjuder resten av världen. 

Till exempel har Svenska VW bestämt att någon Scirocco med dieselmotor behöver inte vi svenskar!

Vad är anledningen i ett Europa med frihandel att beröva mig möjligheten att beställa en diesel-Scirocco? Återförsäljaren kunde inte ge svar. 

Nytt och exklusivt för ”nya” Scirocco är den läckra färgen ”Ultraviolett metallic”. Den finns med i den svenska broschyren och allt. 

 

Men exklusivt blev exklusive, för den färgen var också bortrationaliserad av svenska generalagenten!

Jag är nyfiken på vad tyska moderbolaget tycker om att svenska Volkswagen sätter sig över deras utbud och skrämmer bort kunder genom att marginalisera utbudet! Och deras skäl och argument förblir ett mysterium.  

 

Min lösning på problemet? Jag fortsätter köra min gamla Scirocco TDI och importera en ultraviolett diesel själv vid lämpligt tillfälle! 

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Vörmynderi – generalagent i det vörgågna – öppet brev till Svenska Volkswagen

  1. Jag skriver:

    Så, äntligen ett inlägg. Saknar tåg bilderna.
    Ja själv äger ja en Bmw 5.a.
    Inget fel på servicen när bilen är inlämnad men att få tag på den lokala bmw verkstaden för att boka tid är lättare sagt än gjort.
    Dessutom är bemötandet under all kritik.
    Fick bättre service när ja ägde en Peugeot.

  2. Hej, vi råkade se detta intressanta inlägg och vill gärna ge en liten förklaring till bakgrunden. Till att börja med vill vi klargöra att om en färg – som ultraviolett (sannolikt en specialfärg) – finns i det tyska sortimentet så är det också möjligt att få den färgen på en bil som beställs i Sverige. Sedan är det så att Volkswagen tillverkar en stor mängd versioner av sina modeller. Nästan alla marknader i världen gör sedan en anpassning av produktprogrammet till sina lokala förutsättningar. Att anpassa system hos såväl generalagent som återförsäljare för samtliga byggda versioner skulle bli näst intill ohanterligt. Det innebär att versioner som det är nästan ingen eller mycket låg efterfrågan på inte heller erbjuds på den aktuella marknaden. Scirocco TDI är en mycket fin bil, men just ett exempel på detta när det gäller Sverige. Under de första åren fanns faktiskt TDI-versionen med i vårt svenska modellutbud, men i stort sett allt som såldes var bensinversioner. Märker vi en tydligt ökad efterfrågan är vi självklart alltid beredda att ompröva vårt beslut. Vänliga hälsningar Marcus Thomasfolk, informationschef Volkswagen Sverige

    • DonDoc skriver:

      Hej Marcus, jag tackar för att du svarar!

      Låt mig förtydliga några fakta och mina synpunkter, samt framföra en konsuments önskemål!

      1) Möller Bil (en av VAGs största svenska återförsäljare) gav mig beskedet att Ultraviolett (ja, det är en specialfärg, unik för Scirocco) inte gick att beställa i Sverige. Huruvida de bemödade sig med att verkligen kolla upp detta eller om det var så i deras system vet jag inte. Men det stämmer i alla falla inte med din uppgift, Marcus. I konfiguratorn på volkswagen.se går det nu att välja Ultraviolett, så problemet kanske mer ligger hos Möller än hos huvudkontoret?

      2) Jag köper inte dina argument för att begränsa utbudet på lokala marknaden. Jag kan sträcka mig till att det är vad generalagenten bestämmer att återförsäljarna ska beställa hem och fokusera på. Men att blockera den presumtiva kunden från att bygga sin drömbil, om än att vänta på den 3-6 månader, känns 1900-tal. Jag kan inte på något sätt se att detta skulle bli ohanterbart. I så fall bör ni se över ert IT-system, tycker jag.
      Vad blir alternativet 2015?
      Vända sig till en konkurrent?
      Köpa en annan Scirocco med ”fel” motor?
      Köpa en Golf med ”rätt” motor?
      I mitt fall skulle jag aldrig lägg 400.000 på att få nästan rätt bil.
      Precis som i fallet med min nuvarande Scirocco TDI skulle jag köpa rätt bil i Tyskland.
      Om jag inte kan hitta den i Sverige.
      Livet är för kort för att spenderas i tråkiga bilar.

      3) Låt oss hänga kvar i detta med motorer och i synnerhet TDI. Du Marcus skriver om ni märker en tydlig efterfrågan. Men hur uppstår en stor efterfrågan på en modell som köpare kan inte ser storheten i utan att provköra först?

      I mitt fall var jag länge skeptisk till diesel. Gamla fördomar. Men jag vet att min 190-hästars TDI-maskin kör cirklar kring Scirocco R, så länge det inte sitter racerförare bakom ratten. Men effekten är mer tillgänglig för dagligt bruk och landsväg i TDI:n än i bensinarna. Håller du inte med? Cirklarna kring dig i bensinmodellerna gör jag med du står och tankar! För när man älskar att hålla fullt tycker plånboken att TDI är ett så avsett mycket trevligare val än en bensinare.

      4) Så slutligen en konsuments önskemål: Volkswagen Scirocco Bi-Turbo TDI tack! Kalla den R TDI om den känns bra för marknadsförarna. Det är en fantastisk motor och att inte skohorna ned den i märkets enda sportbil vore i det närmaste kriminellt!

      Jag vill ha den med en helt vanlig manuell låda tack. Även om DSG:n har paddlar (vanlig argument från säljare). Och nej, 272 hästar på framhjulen är inte för mycket (det där med för mycket hästkrafter på framhjulen har jag hört ända sedan 1986 och Golf GTI 16V med 136 hk). Idag finns ju dessutom XDS (elektronisk diffspärr) för den som inte har styr på högerfoten.

      Och när jag ändå håller på att önska/skapa efterfrågan: vänligen gör inte paket som ställer krav på varandra. Följande exempel är hämtat från Er konfigurator. ”Du kan inte välja skinnklädsel utan att välja navigator” Vad? Vad har det med varandra att göra? Det är trots allt 2015 vi lever i. Samma sak när jag försökte välja adaptiva stötdämpare, då var jag också tvungen att kryssa för något jag skulle vara beredd att betala för att slippa!

      Vidare. Jag vill kunna beställa en bil som inte piper åt mig.
      ”Pip. Du har lagt i backen.” – Tack jag vet, jag hanterade just växelspaken alldeles själv.
      ”Piip. Jag tycker du ligger lite för nära.” – Tack men jag håller på att köra om.
      ”Pip pip. Ska du inte ta lite kaffe?” – Nej tack, men den gång när jag faktiskt var sömnig var du det med och missade det. Den här gången hade du fel, inte trött.
      Och så vidare.

      Och ja, jag har alltså en manuell Scirocco TDI utan navigator, med skinnklädsel, med färddator och utan parkeringsradar. Enda gången det pips här är när bältet inte är på. När det är dags för service. När det är under +4 grader. När den är dags att tanka. Men det är överkomligt.

      Bästa hälsningar från en som är inne på sin 22:a VAG-bil av 25 möjliga bilar.

  3. Tommy skriver:

    Fick du något svar på mail av Marcus Thomasfolk på ditt inlägg ovan?
    Har du motoroptimerat din Scirocco sen du köpte den? (Eftersom du anger 190 hk ovan)

    • DonDoc skriver:

      Jag har inte fått någon mer respons av Marcus eller någon annan på VAG än det som syns i kommentarsfältet.
      Motoroptimeringen gjordes efter import.

  4. Tommy skriver:

    Wow, 50 hk till alltså. För din hade 140 hk vid köpet vill jag minnas att jag läste.
    Hur blev det med vridmomentet? Mer och under ett längre varvtalsspann också?
    Jag antar att du är nöjd med optimeringen? Var gjorde du den?

    Om jag får önska något på din blogg (förutom mer om din Scirocco) så vore det att ha direktlänkar till nästa inlägg i en serie under alla inlägg. Det underlättar hittandet jättemycket.
    Naturligtvis svårt att göra innan det finns en fortsättning, men i efterhand kan de ju läggas till, och på många ställen finns de redan.
    Du har en mycket läsvärd och intressant blogg, om bilar men också om tankar kring stort och smått.

    • DonDoc skriver:

      Jag tackar, bugar och nästan rodnar inför ditt beröm.

      Detta med länkning försöker jag lägga till i efterhand när jag kommer ihåg. Det är min ambition, vilken jag inte alltid lever upp till. Någon bättring utlovas alltså inte, men min ambition ligger fast.

      Wow, nu är jag inspirerad att fortsätta två planerade/påbörjade inlägg om just Sciroccon – håll utkik :)

  5. Tommy skriver:

    Jag är intresserad av nästan allt kring den. En sådan SKA bli vår nästa bil! :-)
    Har en VW Polo TSI 90 2012 idag, och den är utmärkt, men jag vill ha något som är ännu roligare att köra, samtidigt som den inte drar alltför mycket mer. Funderade på att motoroptimera Polon som ett steg mot detta, men med tanke på att den har den lilla 1,2l TSI-motorn som tydligen kan få problem med kamkedja, så vet jag inte om jag vågar…
    Sciroccon ska bli vår Europakryssare, när vi ska ta nästa bilsemester genom södra Tyskland, Österrike, Schweiz, Italien m m. 1,4l TSI går bort, för lite kraft och även den en riskabel motor.
    Dieseln verkar vara den perfekta kombinationen av kraft och ekonomi. Att vi hade en uppskattad BMW 3-serie diesel före Polon hjälper ju till med beslutet.

    • DonDoc skriver:

      Tycker nog att VWs kamkedjor har oförskämt dåligt rykte. Det är riktiga dussinmotorer, dvs det är tillverkade i mycket stor upplaga, och hittills har väl ingen kunnat uppvisa en brusen kamkedja som servats med rätt olja och rätt intervall. Sedan finns det ju motorer som går på vilken spillolja som helst och klarar sig utan byte, men att VWs motorer med kamkedja av den anledningen bör undvikas håller jag inte med om. Men det finns andra skäl – nämligen att VW har ännu bättre motorer. TDI:n t.ex.

  6. Tommy skriver:

    Man blir lite orolig när man läser artiklar som denna: http://teknikensvarld.se/varning-kop-inte-denna-volkswagen-motor-185407 och tidigare Motormännens varning också: https://www.motormannen.se/nyheter/nyheter-2015/volkswagens-problematiska-kamkedjor
    Efter det har jag kollat runt mer och då hittar man ju såklart mer än om man inte tittar… ;-)

    • DonDoc skriver:

      Journalister tjänar sitt levebröd på att blåsa upp verkligheten för att sälja sina tidningar. Jag vill nog inte hålla varken Teknikens Värld eller Motormännen för några djupgående analyserare. Men det är min uppfattning. Och som sagt, oavsett hur det är med dessa motorer, så varför lägga kraft på dessa när det finns bättre val. 2.0 TSI för den som vill promt ha bensin och 2.0 TDI för alla andra. Och efter att ha sett Frankfurtsalongens nyheter, så känns det som att vi står på randen till då förbränningsbilarna plötsligt blev lika dyra och omoderna som ångloken blev för 60 år sedan.

  7. Tommy skriver:

    Ja, jag ser din poäng tydligt, jag ser sedan ett bra tag haveri i ekonomijournalistiken, så journalister är inte min favorityrkesgrupp. Men man kan inte dra alla journalister oavsett ämne över en kam, och jag har prenumererat länge på Teknikens Värld förr, men det var ett tag sedan nu. De kan ju vara nåt på spåren, och det svårt att själv ha den överblicken över bilproblem som privatperson.

  8. Tommy skriver:

    Uppdatering kring detta med om det går att beställa en ny diesel-scirocco hos VW idag: NEJ.
    Just bekräftat av en säljare på DinBil Göteborg.
    Riktigt korkat av dem anser jag.

Lämna ett svar till Jag Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s