Ma-lok från Stambanans vänner i Et för rejäla reparationer

Tänk vad pengar kan göra
Tänk vad kontakter kan göra

Återigen Ma-lok utanför TGOJ-verkstaden, här påsk 2015

Återigen Ma-lok utanför TGOJ-verkstaden, här påsk 2015

Stambanans vänner var inte direkta vänner med TGOJ-verkstaden efter affären där de köpte fem Ma-lok, Ma 962, Ma 963 (här), Ma 833 och Ma 402 (här). Lok som var av sedda att fortsätta sin liv som museilok. Portade var väl närmast bästa beskrivning.

Men det dröjde inte länge förrän det blev kommersiell tjänstgöring för stambanans Ma-lok. Först ut var Ma 962 (här) och som avlöstes av Ma 833 (här) sedan Ma 962 havererat (här). Och Ma 402 har förtjänstfullt dragit Vaggerydpendeln.

När storföretag som Green Cargo kräver att varje redovisningsenhet ständigt rapporterar egen bäring och svarta siffror, talar pengarna och TGOJ-verkstaden fick välkomna Stambanans Ma-lok för service.

Nå, att byta några motorkol, fylla på kompressorolja och borsta ur ventilatorerna är ju en sak, men reparationer är något annat.

ex-TGOJ Ma 402 mellan Ma 965 och Ma 962 utanför TGOJ-verkstaden, påsk '15

ex-TGOJ Ma 402 mellan Ma 965 och Ma 962 utanför TGOJ-verkstaden, påsk ’15

Men Stambanans vänner har vänner högt upp i hierarkin och därför stod plötsligt fyra av Stambanans fem Ma-lok utanför TGOJ-verkstaden i påskas igen (se bilder ovan). Ma 833 var i arbete norr över. Första tanken var, har loken kommit tillbaka till TGOJ, f’låt Green Cargo? Skrotning?

Men nej, loken hade varit på besök i loktvätten och klottersanerats – knappast något dödsdömda lok skulle bekostas med. Och snart stod det klart att det handlade om reparationer. Stora reparationer.

Ma 965 såldes med motor 6 utdömd efter brand. På en O-vagn kopplad bakom Ma 963 fanns en Ma-motor i nyskick redo att planeras i Ma 965.

Ma 962 väntar på reparation och till höger en O-vagn lastad med ny motor till Ma 965

Ma 962 väntar på reparation och till höger en O-vagn lastad med ny motor till Ma 965

Det är förstås lite pyssel, men ingenting mot reparationerna av Ma 962. Och här ser vi nyttan med kontakter. För felet på Ma 962 satt i en trasig lindningskopplare. Den som reglerar strömuttaget från trafon. Lösning: byte av hela trafon.

Det som TGOJ inte ville göra på sin Ma 407 när de ännu körde reguljärt med Ma-lok.
Det som TGOJ-verkstaden inte ville för pengar sedan Ma 407 sålts.

Men plötsligt hade Ma 832 dragits upp på spår 1 för att släppa till sin trafo!

Ma 832 har dragits fram för att skänka sin trafo till Ma 962 som väntar inne i verkstaden, juni 2015

Ma 832 har dragits fram för att skänka sin trafo till Ma 962 som väntar inne i verkstaden, juni 2015

Det går att ha åsikter om både Green Cargos affärssinne och om Stambanans vänner i allmänhet, men bortsett från det, medge att det är kul att Ma-loken fortfarande rullar på våra spår!

Det innebär att ju i dessa dagar rullar tre olika generationer av sexaxliga lok på våra spår, Ma-lok, El15 och så det nya, rumänska loket som provkörs i Bergslagen.

Vilket Ma-lok siktar Du härnäst på linjen?

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ma-lok från Stambanans vänner i Et för rejäla reparationer

  1. Jag skriver:

    Tycker väl inte man ska rädda livet på massa skrot men lite kul att dom ändå lever vidare.

  2. hampus71 skriver:

    En trevlig länk att läsa –
    https://lokforaren.wordpress.com/2012/08/17/fyra-hapna-kollegor/
    Han jobbar fortfarande på GC.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s