Ma-lok land och rike runt 2015

Bortsett från Stambanans tidigare diskuterade Ma-lok (här), vad har då resterande Ma-lok för sig år 2015?

Först sålda Ma 828 och Ma 403 huserar alltjämt hos Kalmar veterantåg och Bergslagernas Järnvägssällskap respektive, där de förtjänstfullt drar musei- och chartertåg.

Ma 403 på Lärje i samband med Tågsläpp 2015

Ma 403 på Lärje i samband med Tågsläpp 2015

Hos Norsk Transport AS finner vi Ma 404 – kanske den exteriört vackraste Ma:n idag (här), och vem hade trott det för några år sedan, tjänar ihop till sin egen renovering genom att dra arbetsmaskiner till Norges utbyggnad av järnvägsnätet. Ma 407, som såldes samtidigt (här), väntar också på medel som Ma 404 ordnar, för att få fungerande trafo. Ma 882 väntar allt jämt på att förse 404 och 407 med reservdelar. Närmast i tur står 404 att få hjul från 882.

Ma 405 och Ma 409 finns hos SKÅJ i Stockholm och till en början var det Ma 409 som drog deras chartertåg, men sedan Ma 405 fått tågvärmen reparerad är det detta lok som föredras av SKÅJ. Det ryktas att Ma 409 ska få dra tåg på samma vis som 404 gör, allt för att bidra till sitt eget uppehälle.

Ma 401 i Grängesberg sommaren 2015

Ma 401 i Grängesberg sommaren 2015

Mer chartertåg – alltså det sätt som föreningarna kan få in lite pengar till sin verksamhet på – och GBBJ, där Ma 401 står som primär dragkraft i föreningens utflyktståg.

För inte alls länge sedan provkörde GBBJ Ma 406 och loket fungerade alldeles utmärkt, trots 1,5 år av stillestånd.

Ma 406 på TGOJ-spår strax utanför Grm sommaren 2015

Ma 406 på TGOJ-spår strax utanför Grm sommaren 2015

Ma 876 och Ma 827 jobbar kommersiellt för Netrail, allt medan försäkringsbolaget funderar på om Ma 825 ska repareras (här)

Ma 404 lär får konkurrens om vackraste exteriör alldeles snart, då Ma 408 rullar ut ur TGOJ-stallet i Oxelösund. Ma 408 var redan det allra fräschaste Ma-loket i TGOJ Trafiks första färgsättning, men det underlättar förstås underarbetet inför ommålning. Att loket kommer komma ut som TGOJ-brandgult är en illa bevarad hemlighet.

Ma 408, för sista gången blå och grön, sommaren 2015. Med stöd av RAÄ kommer hon snart att rulla ut i en kulör som får Rc4 1290 och Rc1 1007 att framstå som diskret och murrig!

Ma 408, för sista gången blå och grön, sommaren 2015. Med stöd av RAÄ kommer hon snart att rulla ut i en kulör som får Rc4 1290 och Rc1 1007 att framstå som diskret och murrig!

Ma 966 kommer visas i höst i samband med El-firande vid Sveriges Järnvägsmuseum, där hon annars förvaras tryggt.

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ma-lok land och rike runt 2015

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s