B 1037 gör allt för att inte orsaka bränder

Förra året beskylldes ångloket B 1037 oförtjänt för att ha anlagt bränder i sin framfart (här). Eftersom BJs och B 1037 till helgen tar samma tur igen, finns det all anledning att försöka rentvå sitt kolsvarta rykte. Och då är väl vatten bra att börja med!

Till att börja med tycks ångloket ha dansat regndans, för till skillnad från förra året har det regnat synnerligen regelbundet och marken torde vara dyblöt. Det är en bra början. Sedan toppfyllde vi (oavsiktligen) pannan med vatten, så loket badade i vatten.

Nå skämt åsido, blöta marker är toppenförutsättningar, men det går utmärkt att köra i torra marker med (här). Då är följande tre punkter viktiga:

  • Asklådespolning
  • Täta luckor till asklådan
  • Ingen överfull asklåda

Så vad är då asklådan, frågar vän av ordning!

Asklådan är den behållare som hänger under fyrboxen och det är där som luften till elden kommer in och det är där som askan (det som inte brinner i kolet) samlas upp. Glödande heta partiklar, redo att sätta eld på första bästa slipers eller torra gräsplätt.

Askan släcks och kyls med hjälp av vatten. Förarinjektorn kan ställas så att den trycker ut vatten i asklådan, genom de rör som utgör asklådespolningen.

På B 1037 hade röret på höger sidan gått/smält av varvid asklådespolningen fick reducerad effekt. Men järn är ett tacksamt och lättarbetat material och det var i sanning större jobb att flytta in svetsen, med tillhörande gasflaska, i lokhytten, än det var att reparera röret!

Inne i fyrboxen på B 1037, Micke svetsar i en rörbit på asklådespolningen

Inne i fyrboxen på B 1037, Micke svetsar i en rörbit på asklådespolningen

Skarvat rör till asklådespolningen, kanske inte estetiskt perfekt, men få niträknare kommer att ha möjligheten att se detta live

Skarvat rör till asklådespolningen, kanske inte estetiskt perfekt, men få niträknare kommer att ha möjligheten att se detta live

Asklådan med asklådespolningen ligger under rostern, under fyrboxen

Asklådan med asklådespolningen ligger under rostern, under fyrboxen

Luftens tillflöde till fyren regleras med dampar, luckor, från hytten och dessa bör sluta tätt när de är stängda. Det hade lite konvex form på sina ställen på B 1037, men efter riktning, åtdragning och injustering är det, om inte som nytt, åtminstone gott nog.

Med tanke på förutsättningarna ifjol – torka, begränsad asklådespolning och läckande dampar – och hur bra det ändå gick, så torde helgens resa inte vålla några bränder från ångloket. Det gäller nu bara för lokpersonalen att dra ur asklådan då och då så att den inte blir överfull. Då kan askan skaka ur. Dessutom blir draget i fyren sämre, då lufttillförseln begränsas.

Väl mötta i Värmland

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s