Tyska vagnar på svensk räls 2015 – förebilder för dig som kör modelljärnväg

Med parollen Scandinavische erleben (skandinavisk upplevelse) rullar ett chartertåg genom Sverige för att besöka järnvägsmuseimetrolpoler. Tyskarna reser bekvämt med egna vagnar, inklusive egen Speisewagen (Restaurangvagn). Trelleborg, Göteborg, Grängesborg, Gävleborg och tillbaka söderut igen.

GBBJ T23 121 drar ex-TGOJ Ma 403 på Grängesbergs malmbangård

GBBJ T23 121 drar ex-TGOJ Ma 403 på Grängesbergs malmbangård


Den tyska dragkraften, en TEE BR 103 – ett klassiskt, sexaxligt drömlok, fick stanna i Tyskland, men med tågfärjan kom så sju tyska vagnar till södra Skåne. I Sverige tog BJs över och dragkraft blev TGOJ Ma 403. Här blandades tågsättet ut med svenska vagnar och resan gick norrut (för vart tar man annars vägen när man kommit till Trelleborg?!).

En av vårt lands största skatter är TGOJs ångturbinlok i Grängesberg, som är kända i hela världen. Sannolikt mer kända ute i världen än vad de är i Ludvika kommun. Givetvis skulle tyskarna dit på sin resan i Sverige. Och har man eget tåg så får man parkera mitt utanför lokstallet som utgör hemvist för turbinloken!

TGOJ M3t 73 i långdragen vila i lokstallet i Grängesberg. Trots stillestånd drar hon och hennes systrar turister till kommunen från hela världerns hörn, år ut och år in.

TGOJ M3t 73 i långdragen vila i lokstallet i Grängesberg. Trots stillestånd drar hon och hennes systrar turister till kommunen från hela världerns hörn, år ut och år in.

Eftersom malmbangården inte längre är elektrifierad fick ett diesellok dra upp hela tåget, så långt det bara gick.

Hemma igen - Ma 403 på vändskivan i Grängesberg

Hemma igen – Ma 403 på vändskivan i Grängesberg

Många modellrallare äskar att samla på sina favoriter, som ofta är både epokenliga, helkorrekta modeller av svenska vagnar, men även de gamla tyska pojkdrömmarna från Fleischmann eller Märklin. Inte sällan ger det lite ångest och huvudbry hos sin ägare. Hur ska jag justifiera de utländska vagnarna på min annars så svenska bana? Här kommer en autentisk förebild!

Svensk sovvagn i koppel med en tysk vagn, som ser precis ut som i Fleischmannkatalogen

Svensk sovvagn i koppel med en tysk vagn, som ser precis ut som i Fleischmannkatalogen

Med kurs på Järnvägsmuseum i Gävle, passerade tåget TGOJs norraste punkt, tillika knutpunkt för både SWB och BJ en gång i tiden. Stationen med betongstolpar till kontaktledningen. Ludvika.

Läckert mörkgröna vagnar märkta ”DR” – Deutsche Reichbahn och lilaaktika Mitropa-vagnar för bespisningen. Detta blandat med SJ-vagnar, flertalet bruna, men en BC2:a i slitet blå/svart-utförande. Samt BJ-färgade norska sovvagnar.

Ma 403 drar chartertåget in på Ludvika station

Ma 403 drar chartertåget in på Ludvika station

En varm dag och körning med maskinrumsdörren är ett obligatorium på Ma-lok

En varm dag och körning med maskinrumsdörren är ett obligatorium på Ma-lok

"Tysktåget" utgör bara sju vagnar i det totalt 16 vagnar långa tåget. Över 400 meter och kring 1000 ton.

”Tysktåget” utgör bara sju vagnar i det totalt 16 vagnar långa tåget. Över 400 meter och kring 1000 ton.

Fler förebilder för din blandade svenska järnväg finns du t.ex. här och här

DR-museum i Halle (Saale), Tyskland

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s