H3s 111 under omtubning

H3s 111 har fått järnet i ångpannan analyserat och godkänt.
De takstak som fått getingmidja och därmed var dåliga, har bytts efter en hel del tankearbete och fysiskt arbete. Alla reparationer ha löpande visats och godkänts av ångpanneinspektör.

En komplett, ny tubsats ligger intill ångloket, på en flakvagn. Småtuberna är kapade redan medan de sista stortuberna i denna stund kapas till rätt längd och krymps i ena änden. Krympningen måste till för att de ska kunna valsas fast i tubplåten.

Rörande arbete - ännu en stortub tas in i verkstad för bearbetning

Rörande arbete – ännu en stortub tas in i verkstad för bearbetning. Inne i lokstallet skymtar 111:an

Nya stortuber som har krympts i ena änden

Nya stortuber som har krympts i ena änden

Nu väntar värmebehandling av de krympta ändarna, innan tuberna, små som stora, montera i ångpannan och valsas fast. Sedan är det ”bara” att plocka ihop loket och koppla upp!

Mer H3s 111 här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s