Frykdalsbanan 100 år 2015 – med ångan uppe i B 1037

Sista helgen i juli 2015
Kompletta sträckningen av Frykdalsbanan, Torsby-Kil, 100 år.

Trots många bekanta ansikten
Samma ånglok
Samma ellok
Samma sträcka
Så är varje resa annorlunda

Plötsligt stod vi där på linjen
Ombord på ångloket B 1037
Vi hade ropat över radion till Ma 403 att vi hade slut på vatten och behövde stanna akut.

DSCN7381

Torrkokning är det absolut sista du vill ställa till med ombord på ett ånglok.
Både injektorerna strejkade, de sög ingenting, utan blåste bara ånga.
Vi tillskrev detta för lågt vattenstånd i tendern.
Vattennivån i pannan sjönk långsamt mot lägsta tillåtna nivå.
Vi tog beslutet att raka ur fyren.
Glöden hamnar då ned i asklådan.
Som blir – glödhet!

Fyren rakades ut och asklådan rödglödgades av hettan. Detta är bakdampen som syns i bild

Fyren rakades ut och asklådan rödglödgades av hettan. Detta är bakdampen som syns i bild

Jag är inte vidskeplig, men vi passerade järnvägens skyddshelgon granen Fredrik och vi missade att signalera till honom.
Kort därpå stod vi alltså still…

Den som inte är invigd i lokets underhåll skulle förstås avfärda detta med bristande dito, men båda injektorerna fungerade utan anmärkning vid påeldning och provkörningen innan redan.

Och hur kunde vi under transport/lättånga förbruka en hel tender med vatten?

Det ryker av ånga kring injektorn på förarsidan

Det ryker av ånga kring injektorn på förarsidan

Ånga i ett ånglok

Ånga i ett ånglok

Lansrörets mynning i tenderns framkant, under koltaget. Här huserar eldarverktygen. En allt mer ymning flod med vatten sipprade ut från mynningen...

Lansrörets mynning i tenderns framkant, under koltaget. Här huserar eldarverktygen. En allt mer ymning flod med vatten sipprade ut från mynningen…

Svaret var, det hade vi inte gjort. Vi hade över sju kubikmeter kvar och mer än hälften av det som förbrukats hade läckt ut – lansröret i tendern hade spruckit. Under färden, för tendern läckte inte vid påeldningen.

Injektorer använder ånga som håller bortåt 190 grader och följdaktligen är det ett varmt arbeta att ta isär dessa innan de svalnat. Men i jakten på någon flaga eller annat skräp gjorde vi så uppe i hytten.

Eldarinjektorn öppnas i jakt på avhjälpbara problem. Varmt arbete!

Eldarinjektorn öppnas i jakt på avhjälpbara problem. Skiftnyckel och blyslägga är erforderliga verktyg. Varmt arbete!

Med förarinjektorn tillbaka i tjänst, kunde vi fylla upp pannan igen och tända en ny fyr (jag hade sparat en liten hög med glöd, för att tända på). Därmed bar det av igen, så mycket Ma 403 fick. Alltför att försöka ta in förlorad tid och nå Kil i tid.

Tidtabellen var lagd för försiktiga 60 km/h, så det vore inte omöjligt. Men vi blev fem (5) minuter sena till Kil, något som innebär att vi missat vår avgång och det blev – även i år – fyra timmars väntan och ankomst till Torsby mitt i natten.

I Kil fyllde brandkåren vatten och vi drog ur asklådan (som var tämligen full, sedan vi rakat ur fyren). Ett antal olika lok och tåg hann passera genom Kil (läs mer här) medan vi väntade på nästa lucka i tidtabellen, innan vi fick grönt ljus ut på Frykdalsbanan.

Efter sista rälsbussen fick vi inta Frykdalsbanan. Här har vi paus i Sunne, där vi huserade för ett år sedan (läs mer här)

Efter sista rälsbussen fick vi inta Frykdalsbanan. Här har vi paus i Sunne, där vi huserade för ett år sedan (läs om det här och (läs mer här)

Morgon i Torsby, bortre änden på Frykdalsbanan.
Ibland är första turen den bästa.
Så denna gång.

B 1037 tidigt på morgonen. Vi har precis tänt henne och trycket ligger på 6 kilo. Inga besökare har kommit ännu, det är stilla och lugnt i Torsby

B 1037 tidigt på morgonen. Vi har precis tänt henne och trycket ligger på 6 kilo. Inga besökare har kommit ännu, det är stilla och lugnt i Torsby

Upplägget var att Köra Torsby (ändstationen på Frykdalsbanan) – Lysvik fram och åter ett antal vändor, med B 1037 längst fram i södergående riktning och T43 113 i andra änden. Men dieselloket behövde växla på morgonen, varför vi fick ta första turen med enbart ångloket. Ah, lycka.

På Frykdalsbanan. Besprutningståget tycks aldrig satt sina hjul här...

På Frykdalsbanan på väg mot Lysvik. Besprutningståget tycks aldrig satt sina hjul här…

Backig bana, svårt att få fäste upp från Torsby
Koppelstångsdrift på ångloket kommer till sin rätt.
Fullt drag och full fyr.
Livet leker igen!

Och rundgång i Lysvik.
Härligt!
På riktigt, liksom.
Inte någon hetsig pendeltågstrafik.
Men det är ju min åsikt.

Fortsättning följer när andan faller på

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Frykdalsbanan 100 år 2015 – med ångan uppe i B 1037

  1. Sami skriver:

    Bra skrivet som vanligt.Glöm inte att hälsa nästa gång. /Sami

  2. Bertil Johansson skriver:

    Hälsa: På Granen, antar jag.

Lämna ett svar till DonDoc Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s