Tågdagarna 2015 – del 1 – ånglokshaveri

Första helgen i september, 2015
Landeryd
(vilket inte har någon närhet till Danderyd)

Jag svängde ned och parkerade vi lokstallet
På kolningsspåret stod E2 1333 påeldad och kolsvart

E2 1333 påeldad utanför lokstallet

E2 1333 påeldad utanför lokstallet

Det är ännu fredag och gott om tid till helgens första körningen.
eller…?

Vänner i hytten, som hälsade mig hjärtligt och vänligt och tillade:
”Bra att du kom, då kan du sköta eldandet”
”Nu??”
”Ja, vi ska åka och assistera Klippan/BJs-tåget. De står i Kinnaredsbacken”
”Nu?”
”Ja, smörj loket så åker vi!”

E2 1333

E2 1333


Nu är verkligheten hetsig, fast på ett helt annat vis. Att snabbt smörja ut ett ånglok för att ge sig ut på linjen snabbt faller förstås under kategorin positiv stress. Men på järnvägen handlar det om att inte vara i vägen, och här skulle en ordinarie rälsbuss snart komma, varför det inte var bara att åka så fort det var smort och klart.

Inte heller är det alldeles enkelt att möta någon ute på linjen – minns hur det gick när Green Cargo vänligt skulle undsätta Vida TMZ med sin Td 401, det slutade med krock.

Hur det nu var så tog sig det anländande tåget anfört av T23 119 med kokande växellåda och Sa 1277 med blåst packning upp på egen hand och vi blev snuvade på en ånglokstur.

Transporttåget med Sa 1277 anländer till Landeryd

Transporttåget med Sa 1277 anländer till Landeryd

Detta var första gången jag såg ett livs levande Sa-lok någonsin och jag såg fram emot att få bekanta mig närmare med loket. Men bristen på dragkraft i loket, ryktet om att vara svåreldad och tveksamma vattenståndsglas, allt ackompanjerat av ett hällregn, lade viss sorti på förväntningarna. Och värre skulle det snart bli.

Sa 1277 i ösregn

Sa 1277 i ösregn

Första trafikdagen skulle komma att se Sa 1277 förvisad till lokstallet och T23 119 (med snabbt bytt växellådsolja) som ersättare i Tåg nr 1.

T23 119 med kokad växellådsolja

T23 119 med kokad växellådsolja

Förresten, var var då B 1312, som besiktats under ånga dagarna innan?
Jo bara några timmar innan hade det sagt ‘pang’ och därefter hade loket varit insvept i ett ångmoln. En tub hade gått av och mer B-lok än så blev det inte på årets Tågdagarna.

Men efter regn följer sol och om dessa överlappar kan det bli en regnbåge

Fortsättning följer

Regnbåge framför vagnen - var är skatten?

Regnbåge framför vagnen – var är skatten?


Fredagskväll. Sa 1277 hade torkat i kvällsolen och sida vid sida stod de två ångloken i stall

Fredagskväll. Sa 1277 hade torkat i kvällsolen och sida vid sida stod de två ångloken i stall

Fjolårets Tågdagarna här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Tågdagarna 2015 – del 1 – ånglokshaveri

  1. Bertil Johansson skriver:

    Regnbågsbilden är stilig. Symbolisk, på något vis, men jag vet inte hur.Men symmetrisk är den i alla fall!

  2. Tågab Rules skriver:

    Mycket trevligt inlägg! Men det var Inlandsbanas Tmz 1421 som krockade med Green Cargo:s Td lok när dom skulle bogsera Tmz. Mvh Tågab Rules

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s