Första helgen i september, 2015
Landeryd
(vilket inte har någon närhet till Danderyd)
Jag svängde ned och parkerade vi lokstallet
På kolningsspåret stod E2 1333 påeldad och kolsvart
Det är ännu fredag och gott om tid till helgens första körningen.
eller…?
Vänner i hytten, som hälsade mig hjärtligt och vänligt och tillade:
”Bra att du kom, då kan du sköta eldandet”
”Nu??”
”Ja, vi ska åka och assistera Klippan/BJs-tåget. De står i Kinnaredsbacken”
”Nu?”
”Ja, smörj loket så åker vi!”
Nu är verkligheten hetsig, fast på ett helt annat vis. Att snabbt smörja ut ett ånglok för att ge sig ut på linjen snabbt faller förstås under kategorin positiv stress. Men på järnvägen handlar det om att inte vara i vägen, och här skulle en ordinarie rälsbuss snart komma, varför det inte var bara att åka så fort det var smort och klart.
Inte heller är det alldeles enkelt att möta någon ute på linjen – minns hur det gick när Green Cargo vänligt skulle undsätta Vida TMZ med sin Td 401, det slutade med krock.
Hur det nu var så tog sig det anländande tåget anfört av T23 119 med kokande växellåda och Sa 1277 med blåst packning upp på egen hand och vi blev snuvade på en ånglokstur.
Detta var första gången jag såg ett livs levande Sa-lok någonsin och jag såg fram emot att få bekanta mig närmare med loket. Men bristen på dragkraft i loket, ryktet om att vara svåreldad och tveksamma vattenståndsglas, allt ackompanjerat av ett hällregn, lade viss sorti på förväntningarna. Och värre skulle det snart bli.
Första trafikdagen skulle komma att se Sa 1277 förvisad till lokstallet och T23 119 (med snabbt bytt växellådsolja) som ersättare i Tåg nr 1.
Förresten, var var då B 1312, som besiktats under ånga dagarna innan?
Jo bara några timmar innan hade det sagt ‘pang’ och därefter hade loket varit insvept i ett ångmoln. En tub hade gått av och mer B-lok än så blev det inte på årets Tågdagarna.
Men efter regn följer sol och om dessa överlappar kan det bli en regnbåge
Regnbågsbilden är stilig. Symbolisk, på något vis, men jag vet inte hur.Men symmetrisk är den i alla fall!
Mycket trevligt inlägg! Men det var Inlandsbanas Tmz 1421 som krockade med Green Cargo:s Td lok när dom skulle bogsera Tmz. Mvh Tågab Rules
Tack, det låter bekant nu när jag läser det. Och det var Td 401, ifall det inte stod nämnt