VW Scirocco III under 1,5 år – mina erfaranheter

Så där ja. Även solen har fläckar och den här gången var det världens näststörsta biltillverkare som fick ställa sig vid skampålen – Volkswagen. Och min bil hör till de innovativt programmerade. Min svarta Volkswagen Scirocco MKIII 2.0 TDI, byggd juni 2010.

Vad VW programmerat lär ha varit någon form av varierbar NOx-rening. Så gör man ju bara inte. Av principskäl.
Men i verkliga livet (som amerikanarna lär ha upptäckt detta i) så ska två saker framhävas till VWs fördel – dieselåtgången är låg. Motorerna går snålt (det är enkelt att kontrollera, hur mycket tankar du och hur långt kör du). Och det står i direkt korrelation till koldioxidutsläppet. Så ingen skugga över VW där.

Inte heller har man fuskat eller gjort ett dåligt jobb med partikelutsläppen. Hur vet vi det? Titta! Tag en dieselbil, ny eller gammal, utan partikelfilter, tryck gasen i botten och jämför plymen som kommer ut ur avgasröret med den från en partikelfiltrad VW. Den senare saknar rökplym. Vill du kontrollera din bil? Enkelt, titta och känn i avgasröret. Rent!

Det har varit en vänskap i ett och ett halv år och över 5000 mil nu (läs om inköpet här).
Här tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter och tycken om och mot bilen. Och till att börja med kan jag avslöja att jag varit innovativ nog att låta programmera om min motor…

Svart som synden

Svart som synden

Men först några klargöranden.
En VW Scirocco (och fortsättningsvis avses i detta inlägga bara dagens MKIII) är mekaniskt sett en Golf V/VI, något som förstås är bra både ur service och reparation. Och detta var en bra generation Golf. Golf V:ans största nackdel var dess fula utseende och till viss mån höga vägljud på dålig/grov asfalt. Golf VI löste detta delvis och utseendet har aldrig legat Scirocco i fatet. Mekaniskt sett är alla Scirocco samma, dvs att även Scirocco som byggs i år är baserade på förra generationens Golf och inte MQB.

Scirocco monteras i Portugal, men under tysk kvalitetsöversyn och med standard-VW-komponenter. Jag har inte hittat något att lasta den för till följd av sin tvivelaktiga härkomst.

Om du inte ids läsa mer så kommer min slutsats att vara att jag är mycket nöjd med min Scirocco. Vill du veta varför och mer detaljer kan du gärna fortsätta läsa.

Nu går vi till ett annat glädjeämne och det är bilens hjärta – motorn. Scirocco har funnits och finns med flera av VWs standardmotorer (även om vi väntar på den bästa!):
1.4 TSI 160-hästars äkta TSI, dvs med kompressor och turbo
2.0 TSI 180, 200 och 220-hästars-varianter finns.
R, som är samma motor som ovan med större turboaggregat och ger 265 i Scirocco (något mer på nyare modeller).
2.0 TDI 8V pümpdose 140 hk
2.0 TDI 16V pümpdose 170 hk
2.0 TDI 16V commonrail 140 hk
2.0 TDI 16V commonrail 170 hk
2.0 TDI 16V commonrail 177 hk
2.0 TDI 16V commonrail 184 hk
Och den som jag spänt väntar på att VW ska stoppa ned under Sciroccons huv är förstås:
2.0 bi-TDI på 240 hk

Pümpdose-motorerna (diesel) är förra generationens motorer, högljudda med annars robusta. De fasades ut under 2009 till förmån och en och samma motor, mekaniskt sett, med 16V och commonrailinsprutning. Först gav den 140 eller 170 hk beroende på chip (från fabrik). Senare höjdes prestandavarianten via 177 till 184. Fortfarande samma motor alltså. En omprogrammering ger samma resultat oavsett vilken mjukvara den lämnade fabriken med. Mer om detta i eget inlägg som kommer.

Jag valde aktivt en diesel och hade mina farhågor hur det skulle vara att leva med.
Slutsatsen av det, enbart positivt! Ja med undantag för ljudet och lukten då. Men effekt, körbarhet och förbrukning är mycket tilltalande. Och det är mycket roligare att hålla fullt med en bil som då tar 0,6 än en som tar 1,6 liter per mil.

0,38 på färddatorn efter körning på främst 80-skyltad väg

0,38 på färddatorn efter körning på främst 80-skyltad väg

TDI-motorerna har alla kamrem, som ska bytas. På commonrail-maskinerna är intervallet satt till 21000 mil, vilket får anses vara bra. De går att köra med long life-intervall (3000 mil) men betänk att du då måste uppfylla körkraven för long life (läs mer här!) och ytterst få i Sverige kör så. Byt alltså senast vid 1500 mil och tänker du behålla bilen länge, som jag, så byts olja och filter efter 1000 mil. Bytet gör du enkelt på garageuppfarten (här). Se till att välja en olja som har låg askhalt och därmed inte täpper igen partikelfiltret.

Min motor lämnar numera 190 hästar någonstans kring 4000 varv, där jag aldrig rör mig, och 140 hästar vid 2000 varv. 140 hästar vid 2000 varv kommer från 430 Nm. Alltså originaltoppeffekten redan vid 2000 varv. Förvirrande? Läs mer om effekt och vridmoment här. Färddatorns beräknade förbrukning är lite optimistisk och mätningar av körda kilometrar mot tankade litrar visar att det går att snålköra på 0,45 liter/mil utan problem. 0,5 vid normalkörning och att få den att ta mer än 0,6 verkar omöjligt. Med det är jag nöjd.

Ett annat köpkriterium jag hade var att den skulle vara manuellt växlad.
För att jag gillar det. Och för att jag ogillar DSG:ns lilla slir mellan växlingarna. Men det är bara min preferens.
Sjätte växeln är högt utväxlad och motorn varvar ca 2000 varv i 150 km/h.
Det bidrar till att hålla nere både dieselförbrukning och ljudnivå.

Scirocco Storm fanns det en UK-modell som hette

Scirocco Storm fanns det en UK-modell som hette

Precis som Golf V så är inte Scirocco något under av kupétystnad. Det kommer in både vägljud och vindbrus. Men inte värre än att det går bra att leva med. Rätt däck förändrar vägljudet markant, då mina mellaneuropeiska vinterdäck med måtten 205/55R16 går tystare än sommardäckens 235/45R18.

Min Scirocco har VW-sportstolar (men inte skålade Recarostolar, som fanns som tillval) i skinn med ställbart svankstöd. Jag sitter mycket bra i dessa och hittills har ingen vågat klaga öppet på dessa så jag hört det. Baksätet är inte fullgott. Jag är själv inte längre än 170 cm och brukar klara trånga baksäten, men detta är inte bra. Framför allt är ryggstödet för upprätt. Takhöjden dålig och man sitter i princip på bakaxeln, vilket inte är bekvämaste stället att ha rumpan på. Korta sträckor fungerar förstås, men mer än 150-160 cm ska man inte vara.

När vi ändå är inne på bekvämlighet så hade min bil fått bytt till H&R-fjädrar som sänkte det redan sänkta sportchassiet ca en tum och gör min bil tämligen hård. Den trivs inte på tjälskottsvägar eller över fartgupp och är nästan genant hård för passagerare. Detta återbetalar sig förstås i väghållning, kurvtagning och kommunikationen från hjul till förare.

Scirocco III i vinterskrud

Scirocco III i vinterskrud

På bilden ovan ser du ett väder som blottar en liten nackdel med Sciroccon – dess karmlösa dörrar (Precis som på Passat CC) drar ned rutan en centimeter när du öppnar dörren. Med drivor av snö och framför allt is så kan det ställa till det. Det kan hända att rutan inte går ned och då bör man skrapa (båda dörrarna) innan man rycker upp dörren. Helst skrapar man förstås innan. Ännu hellre använder man kupévärmare.
Fönstren kan om de fryser fast, tappa sitt noll-läge och stanna i halvöppet läge. Men det har bara varit att öppna det helt och stänga det helt, så har det normaliserats. En bagatell, men ett faktum på vintern. Men annars är det en härlig känsla med karmlösa dörrar och de stora sidofönstren som svalkar skönt nedhissade i varmt väder.

Så över till väghållning. En Scirocco TDI med lite lagom utrustning väger in på ca 1300 kg tom. Den lägre karossen (jämfört med Golf) och den bredare spårvidden (jämfört med Golf) gör underverk för vägegenskaperna och då är Golfen ingen dålig bil på vägen. Ett tillval jag letade efter, men inte fann under mitt sökande, var det adaptiva chassiet, där stötdämparna kan ställas om elektroniskt från komfort till sport. Säkert inte så dumt, men inget jag har erfarenhet av.

Skatt och försäkring. Skatten går efter koldioxidutsläpp och kostar inte mer än motsvarande Golf. Försäkringen är även den rimligt och som alltid stort varierande från bolag till bolag.

Lägg märke till att Scirocco ej att få med dragkrok, och det är inte möjligt att eftermontera heller, då modellen är inte typgodkänd för det… inte heller finns fyrhjulsdrift att få.

Summering
Scirocco TDI är ett lyckat recept, med ett utseende som gör att du vänder dig om för att titta på din bil när du parkerat och till och med folk utan bilintresse reagerar positivt på uppsynen av en Scirocco. Lägg där till en effektiv drivlina, som gör bilen tillräckligt rask och pigg, med en förbrukning som håller sig på halvlitern även med nålen på 150 km/h. Och det är faktiskt roligare att gasa om det inte kostar multum i bränsle. Chassiet är stabilt och stadigt i alla hastigheter bilen är kapabel till, utan att bli tråkigt. Förarmiljön och framsätet är exemplariskt och som bil för två fulländat. Med möjligheten att skjutsa någon i baksätet kortare sträckor.

Visst finns det dyrare bilar, som är bättre på en eller flera punkter. Men det sammanslagna receptet på Scirocco är synnerligen svårslaget när verkligheten knackar på drömmarnas rum.

Instrumentpanel på Scirocco

Instrumentpanel på Scirocco

Utrustning som förhöjer glädjen:
panoramatak – kupén blir ljus och fin
manuell låda – för känslan
skinnklädsel – för ögonen
färddator – för siffernörden

Önskelista till nästa Scirocco:

Klart att nästa bil också blir en Scirocco! Vad skulle kunna göras bättre? Vilken utrustning saknas?

– Samma motor? Nej, ge mig bi-TDI i Scirocco. När den kommer slår jag till.
Xenon/LED-ljus. Ljuset på Scirocco med vanliga lampor är helt okej, men LED-lamporna är snygga och bättre ljus är alltid välkommet.
Adaptiva stötdämpare. Jag tror att det är ett bra sätt att både ha kakan och äta den.
Riktigt reservhjul. Trygghet och redan efter första punkteringen har du sparat in det i bärgningskostnad och tid!
– Snyggare färg, svartmetallic är ju ett skämt. Bilen ser konstant smutsig ut. Nästa kan gärna bli kolsvart eller ultraviolett metallic.

Jag skulle inte välja farthållare, det är en passiviserande uppfinning och en Scirocco är trevlig att köra. I början är det en ovan att vara utan, men nu saknar jag den inte.

Slutsummering – en rasande lyckad bil för pengarna i inköp och drift. Och VWs fiffel? Det rör mig inte det minsta. Det blir en Scirocco även nästa gång.

Läs även Hur man hittar rätt bil

Nöjet med att gasa – the Art of Speeding. Inte som Du tror!

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Mina bilar och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till VW Scirocco III under 1,5 år – mina erfaranheter

  1. Bertil Johansson skriver:

    Tja, bilen i sig är ju inte sämre bara för att smarta (för det måste de vara för att klara detta) ingenjörer fifflar med siffror. Men ljug och fiffel är det, och fult ät det.

  2. Tommy skriver:

    Jättekul och superintressant att läsa om dina erfarenheter av din Scirocco!
    Mycket imponerande med förbrukningen, max 0,6 l/mil trots att jag har förstått att du gärna har tung högerfot… :-)
    Har du gjort en tankningslogg på verklig förbrukning vs färddator?
    Vår snart 3 år gamla Polo 1,2 TSI drar 0,58-0,66 från tank till tank (0,63 i genomsnitt).
    Vill du avslöja redan nu var du gjorde motoroptimeringen?
    Vad skulle du tycka är den perfekta kompromissen för bredd och profil på däck/hjul på Scirocco? Jag tänker 17″ för sommardäcken och ca 215/50 och 16″ för vinterdäcken med 195/55.
    För att ha grepp, men samtidigt inte för brett med tanke på mindre vägljud och risk för vattenplaning och sämre grepp vid dåligt väglag.

    Jag blir ännu mer intresserad av en begagnad dieselscirocco nu. Det svåra är att få med all utrustning man ”måste” ha kombinerat med rätt färg, motor, utförande i övrigt. Det är väl I-landsproblem, va? :-)
    Jag återkommer kanske med kommentar på hur jag vill ha min Scirocco. Det är ganska klart, men kombinationen är svårt att hitta.

    • DonDoc skriver:

      Jag är diagnosticerad för dextro pede plumbum ;)
      Låt mig återkomma till flera av dina frågor i ett nytt inlägg

      Rätt blandning av färg, drivlina och utrustning hör till ett av våra svåraste iLandsproblem!

  3. Tommy skriver:

    Då tänkte jag dela med mig av hur jag vill ha min Scirocco:
    Jag vill väldigt gärna ha DCC, det ställbara chassit i tre lägen, Komfort, Normal och Sport.
    Jag gillar tanken på att kunna äta kakan och ha den kvar samtidigt.
    Parkeringssensorer bak ”måste” jag ha, p g a den begränsade bakåtsikten.
    Xenon-strålkastare, medger Dynamic Light Assist och kurvljus, och ger mycket bättre ljus.
    Gärna Dynaudio-ljudpaketet.
    Färg: Rising Blue Metallic eller Night Blue Metallic (mörkblå). Grymt snygg i båda färgerna.
    Interlagos-fälgarna är riktigt snygga, önskar de fanns i 17 tum också.
    Den måste vara rök- och djurfri, så långt man kan känna det med näsan. Luktar den det allra minsta av blöt hund eller cigarettrök är den körd för mig.
    Kan inte bestämma mig om jag vill ha den manuell eller med DSG. Båda har sina fördelar.
    Är det något enklare som fattas kan man förhoppningsvis eftermontera det.

    • DonDoc skriver:

      Trevligt att du delar med dig av dina tankar. Låt mig komma med lite input.

      Parkeringssensor? Vill du verkligen ha en pipande bil?

      ”Standard”-tillbehör? Som farthållare, färddator och multifunktionsratt? Måsten eller ej? På importbilar är inte detta självklart.

      Färgen inuti? Därifrån du sannolikt upplever din Scirocco oftast. Färgen och klädseln gör skillnad. Och Scirocco finns med äkta Recarostolar…

      • Tommy skriver:

        Angående parkeringssensor så hör det till saken också att min fru egentligen kör bilen mest, det är hon som har den till jobbet. Och för oss båda känns det bättre om den finessen finns.
        Hon råkade också orsaka en liten skada på bakre stötfångaren genom att rulla lite bakåt utan backen i utan fullständig koll på avstånd till en grindstolpe, och då är ju backsensorerna inte aktiverade, vilket bevisligen hade behövts… Hade den pipit hade hon naturligtvis stoppat i tid. Hon var så trött på sig själv i flera timmar efteråt för detta.

  4. Tommy skriver:

    Ser fram emot inlägget om motoroptimeringen. :-)

  5. Tommy skriver:

    Ja, parkeringssensor tycker jag är ett bra tillbehör som hjälper till med backande vid trånga fickparkeringar. När man är säker på att man är riktigt nära brukar det vara mer plats kvar än man tror. Fast det kan ju också vara tvärtom, och med sensor så VET man. :-)
    Farthållare, färddator och multifunktionsratt vill jag gärna ha, och det är standard på svensksålda, men annars skulle det saknas. Det skulle jag kolla efter. Särskilt färddatorn.
    Insidan brukar så ofta vara svart, eller grå, så det har jag vant mig vid. Tänker inte på insidan så mycket, såvida den inte har en avvikande färg, och då gäller det ju att man gillar den.
    Stolarna brukar vara bra, oavsett om det är standard eller tilval.

  6. Tommy skriver:

    Det hade också varit intressant med ett inlägg om vad VW vill göra med din bil i återkallelsen angående mjukvaran. Hur detta går till och om man kan märka någon förändring med bilen efteråt. Särskilt med tanke på att du har optimerat den.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s