
TGOJ-axel i en TGOJ-boggie. SJs Ma hade boggier inte identiska med TGOJ. Klart att en bevarad TGOJ-maskin ska stå på TGOJ-axlar.
Alla rörliga delar behöver smörjning på ett lok och det gäller inte bara ånglok. Hornlagren, axlarnas infästning i boggien, bromsens rörelser etc.
Ma-loken har en pump inne i maskinrummet som pytsar ut olja på dessa smörjpunkter.
Centralsmörjning.
Inget behov av att springa ut med oljekanna och smörjspruta här inte.
Såvida inte loket stått still länge.
Oljan trycks ut till smörjpunkterna i ledningar storlek som bromsledningar på en bil, med högt tryck.
Mycket plötsligt en dag stod en stråle ut från ett av rören vid centralpumpen, studsade i taket, mot ytterväggen och bildade snabbt en pöl på maskinrumsgolvet.
En av slangarna, som var i plast, hade fått ett mikroskåpiskt hål.
Blå plastslang?!
Vi bytte till kopparrör, samma som, just det, bilbromsar.
Boggierna på Ma 403 är välsmorda, för att inte säga nedsölade med olja.
Sannolikt finns mer småläckage, då det är plastslang som gjort sitt bästa hela vägen.
Till alla järnvägsvänner som vårdar en Ma vill jag rikta tipset att se över om även ert lok har plastslang här och i så fall undersöka skicket på dessa. Våra slangar i maskinrummet ut från pumparna visade inga ålderskrämpor eller svagheter, förrän de plötsligt sprang läck.
Även här anar man ett undantag från regeln att inte laga/byta något som inte är sönder…
Bertil Johansson
Faktiskt!