Ma 403 vårdas – centralsmörjningen

Ma 403 vilar i skuggan på Lärje

Ma 403 vilar i skuggan på Lärje

TGOJ-axel i en TGOJ-boggie. SJs Ma hade boggier inte identiska med TGOJ. Klart att en bevarad TGOJ-maskin ska stå på TGOJ-axlar.

TGOJ-axel i en TGOJ-boggie. SJs Ma hade boggier inte identiska med TGOJ. Klart att en bevarad TGOJ-maskin ska stå på TGOJ-axlar.

Lärje 2015.

Alla rörliga delar behöver smörjning på ett lok och det gäller inte bara ånglok. Hornlagren, axlarnas infästning i boggien, bromsens rörelser etc.

Ma-loken
har en pump inne i maskinrummet som pytsar ut olja på dessa smörjpunkter.
Centralsmörjning.
Inget behov av att springa ut med oljekanna och smörjspruta här inte.
Såvida inte loket stått still länge.

Maskinrummet på Ma 403 - centralsmörjningens pump och styrning härbärgar sig till vänster i bild

Maskinrummet på Ma 403 – centralsmörjningens pump och styrning härbärgar sig till vänster i bild

Centralsmörjningsenhet på TGOJ Ma

Centralsmörjningsenhet på TGOJ Ma

Oljan trycks ut till smörjpunkterna i ledningar storlek som bromsledningar på en bil, med högt tryck.

Mycket plötsligt en dag stod en stråle ut från ett av rören vid centralpumpen, studsade i taket, mot ytterväggen och bildade snabbt en pöl på maskinrumsgolvet.

En av slangarna, som var i plast, hade fått ett mikroskåpiskt hål.
Blå plastslang?!
Vi bytte till kopparrör, samma som, just det, bilbromsar.

Pumpar. Nya kopparrör ovantill. Nedan syns den blå plastslangen.

Pumpar. Nya kopparrör ovantill. Nedan syns den blå plastslangen.

Boggierna på Ma 403 är välsmorda, för att inte säga nedsölade med olja.
Sannolikt finns mer småläckage, då det är plastslang som gjort sitt bästa hela vägen.

Ma 403, stycke av boggie

Ma 403, stycke av boggie, med en smörjslang synlig

Rör/slang för smörjning av axelns hornblock i boggien.

Rör/slang för smörjning av axelns hornblock i boggien.

Till alla järnvägsvänner som vårdar en Ma vill jag rikta tipset att se över om även ert lok har plastslang här och i så fall undersöka skicket på dessa. Våra slangar i maskinrummet ut från pumparna visade inga ålderskrämpor eller svagheter, förrän de plötsligt sprang läck.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ma 403 vårdas – centralsmörjningen

  1. Bertil Johansson skriver:

    Även här anar man ett undantag från regeln att inte laga/byta något som inte är sönder…
    Bertil Johansson

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s